Gisteren maakte het Department of Transportation (DoT) bekend dat de VS toestemming geven aan de Norwegian dochter om met vluchten naar het land te beginnen. De toestemming heeft de status voorlopig, als het eenmaal definitief kan de maatschappij met vliegen over de Atlantische Oceaan beginnen.
Norwegian Air Shuttle wil met dochterbedrijf Norwegian Air International vanuit Ierland routes naar de VS op gaan zetten. De eerste zal van Cork naar Boston gaan. Omdat de dochter zich vestigt in een EU land betekent de toestemming dat het nu vanuit elk bij de EU aangesloten land kan gaan vliegen. Norwegian Air Shuttle (NAS) opereert vanuit Noorwegen, wat geen volwaardig EU lid is. NAS vliegt al naar de VS, maar kan dus niet naar alle EU landen uitbreiden.
Lang proces
Norwegian heeft ruim twee jaar moeten wachten op een besluit. In december 2013 is de aanvraag ingediend. Geen enkele maatschappij heeft zo lang op een besluit moeten wachten, meestal is er binnen 60 dagen uitsluitsel. De aanvraag heeft ook langer onder beoordeling gelegen dan volgens eigen Department of Transportation (DoT) regelgeving toegestaan is. Norwegian beschuldigde de VS van protectionisme. De grote Amerikaanse maatschappijen waren tegen toestemming uit angst voor concurrentie. Als argumenten werden aangevoerd dat Norwegian goedkope piloten en cabin crew uit andere delen van de wereld inhuurt. Ook de EU bemoeide zich er mee en riep de VS en DoT op toestemming te verlenen op basis van het Open Skies verdrag tussen Europa en de VS.
In een reactie tegen Up in the Sky zegt VNV voorman Steven Verhagen dat Norwegian beloond wordt voor het ontduiken van belasting en sociale lasten. “De Europese Commissie en nationale overheden streven alleen het belang van lagere ticket prijzen na.” Hij kan niet begrijpen dat overheden dit toestaan: “Het gaat nu zelfs zo ver dat de Europese Commissie en nationale overheden maatschappijen belonen die sociale lasten en belastingen willen ontduiken via schimmige constructies.” Volgens Verhagen komt de werkgelegenheid in het geding: “Met deze toestemming gaat de luchtvaart sector heel hard de maritieme sector achterna en we hebben gezien wat dat voor de werkgelegenheid heeft betekend”
Prijzenslag
Norwegian zei eerder voor $69 enkele reis te gaan vliegen. De toestemming zou een concurrentieslag kunnen ontketenen op de doorgaans lucratieve transatlantische markt. Het overgrote deel van de maatschappijen die nu van en naar de VS vliegen hebben geen lage kosten structuur. De verwachting is dan ook dat ze de prijzen van Norwegian niet zullen kunnen evenaren. Doorgaans maken de lonen ongeveer eenderde deel uit van de kosten.
Andere reacties
De Amerikaanse collega van Verhagen is ook niet blij: āIrish taxes and laws give an enormous competitive advantage over U.S. airlines. It demonstrates the failure of our trade agreements to protect American workers.ā
Norwegian is uiteraard zeer tevreden: āA final approval, based on the Open Skies Agreement between the U.S. and EU, will be win-win for consumers and the economy on both sides of the Atlantic. It will allow Norwegian to expand our U.S. operations. Our continued presence in the U.S. will create thousands of jobs and generate tens of millions of dollars of economic activity for the Groupās U.S. destinations,ā zegt CEO BjĆørn Kjos van Norwegian Group.ā
Delta gaf eerder deze week al aan mogelijk minder naar Europa te gaan vliegen door toenemende concurrentie.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.