In totaal zijn $550.000 aan boetes uitgedeeld aan drie Europese maatschappijen, Air France, British Airways en Lufthansa vanwege slechte afhandeling van klachten van minder valide passagiers.
De boetes zijn naar aanleiding van een serie klachten ingediend tussen 2012 en 2015. De maatschappijen hadden een reactie moeten geven of ze al dan niet een fout hadden gemaakt en de klagers moeten inlichten hoe ze hun zaak voor konden leggen aan het Departement of Transportation (DoT).
Air France en BA hebben de feiten van de klachten niet op een rij gezet, een uitspraak gedaan over het eigen functioneren en mensen niet doorverwezen. Lufthansa heeft alleen de klagers niet op de juiste manier naar DoT verwezen. De minister van transport zegt hierop: “When air travelers file complaints with airlines, they deserve prompt and complete responses that appropriately answer their specific concerns.”
Air France krijgt een boete van $ 140.000 en moet $ 60.000 spenderen aan voucher voor de klagers om gratis te reizen. Daarnaast moet een enquête worden gehouden over het serviceniveau voor minder valide reizigers.
British Airways heeft een boete van $ 75.000 gekregen en als het komend jaar nog steeds klachten niet goed afhandelt moet de maatschappij eenzelfde bedrag betalen. Lufthansa heeft dezelfde regeling, maar met een hoger bedrag: $100.000.