Op social media site Weibo is een foto opgedoken van een maquette van het nieuwe vliegveld van Peking. Diverse Weibo-gebruikers bespotten het vliegveld dat de terminal wel heel erg op een vagina lijkt.
Het vliegveld is ontworpen door de onlangs overleden Brits-Irakese architect Zaha Hadid. Zij noemde haar ontwerp van Beijing Daxing Airport ‘Queen of the curve’. In het ontwerp is bijna geen rechte lijn te vinden.
In eerdere schetsen leek het vliegveld niet zozeer op een vagina, nu deze maquette onthuld is komt het goed naar voren. De eerdere schetsen laten een birdseye view vanuit een andere hoek zien dan de foto van de maquette.
Nieuw vliegveld
Beijing Daxing moet in september 2019 open gaan en Beijing Capital Airport gaan ontlasten. Capital is in 1958 gebouwd en opereert al boven het aantal passagiers waar het voor ontworpen is. In 2014 waren er 84 miljoen passagiers, het eigenlijke maximum is 80 miljoen. Het nieuwe vliegveld kan in 2020 45 miljoen passagiers aan en groeit in de tweede fase in 2025 door naar 72 miljoen. Op de langere termijn moeten er 100 miljoen reizigers ontvangen worden.
Het vliegveld wordt ontworpen als starfish indeling om de afstanden te beperken.
Het vliegveld is ook bedoeld om reizigers naar miljoenensteden Tianjin en Hebei op te vangen. Alle bestaande vliegvelden in de verschillende blijven in gebruik, op het kleine Nanyuan airport van Peking na. China Southern heeft een overeenkomst gesloten om te verhuizen naar Daxing in 2020. De huidige vloot van 58 toestellen die nu gestationeerd is op Beijing Capital zal overgaan. CZ wil bovendien groeien naar 100 vliegtuigen in 2020 en 150 in 2025. Met de overgang van China Southern ligt het voor de hand dat ook SkyTeam partners overgaan.