Ryanair gaat in de zomer experimenteren met aansluitende vluchten vanaf Londen Stansted en Barcelona El Prat. Dit schrijft ch-aviation.
De Ierse carrier leunt op dit moment nog vol op het point-to-point verkeer. Hub and spoke, waarbij passagiers overstappen op een andere vlucht, is een nieuwe markt voor Ryanair.CEO Michael O’Leary lijkt niet veel kinderziektes te verwachten. “Het enige complexe is hoe we de koffer op een andere vlucht krijgen”, aldus O’Leary tegen de Irish Independent.
De proef begint op de bases in Londen Stansted en Barcelona en duurt drie tot zes maanden. “We zien wel hoe de vraag ernaar is. Het zal onze loadfactor niet verhogen en mag niet ten koste gaan van de point-to-point operaties. Als het werkt tussen onze vluchten, kan het ook werken met andere maatschappijen”, stelt de CEO.
Feederdeal
Ryanair bereikte in februari een akkoord met Norwegian en TAP over een ‘feeder-deal’, waarbij Ryanair passagiers kan leveren voor long-haul vluchten van TAP en Norwegian.
Voor die afspraken is een werkend hub-and-spoke system van levensbelang. Bij een feederdeal ‘voedt’ de short haul carrier de hub van een maatschappij die wel long haul vliegt. De passagier vliegt met Ryanair naar een hub van bijvoorbeeld TAP of Norwegian en stapt daar met hetzelfde ticket op een intercontinentale vlucht over.