Boeing overweegt om een nieuwe variant van de populaire 737 te ontwikkelen, zo meldt The Wall Street Journal. Het bedrijf voelt de hete adem van concurrent Bombardier in de nek.
De nieuwe versie zou de 737 Max 7 gaan vervangen. Dat toestel moet nog geleverd worden, maar bij Boeing zijn er zorgen dat het niet efficient genoeg is. De Max 7 is relatief onzuinig doordat het slechts een verkorte versie van de Max 8 is.
Boeing heeft grote moeite om de Max 7 aan de man te brengen. Veel maatschappijen kiezen liever voor bijvoorbeeld de Bombardier CS100 en CS300, die speciaal ontwikkeld zijn als kleine toestellen en daardoor efficienter kunnen opereren. Delta heeft serieuze plannen om 125 van deze CSeries aan te schaffen.
De 737 Max 7X, zoals de nieuwe variant zou moeten gaan heten, krijgt volgens The Wall Street Journal 150 stoelen in een configuratie met twee klassen. Dat zijn er 24 meer dan de Max 7, en slechts 12 minder dan de Max 8. Het wordt geen geheel nieuw toestel maar een Max 8 met iets kortere romp. Door veel dezelfde materialen te gebruiken kunnen de ontwikkelkosten omlaag.
Southwest
In een reactie op het nieuws heeft COO Mike van de Ven van Southwest Airlines al laten weten “zeker” de nieuwe Boeing te zullen kopen. De Amerikaanse maatschappij is de grootste operateur van 737’s ter wereld, met meer dan 700 stuks in de vloot.