EasyJet heeft het afgelopen jaar een last onder dwangsom opgelegd gekregen van de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT), voor het overtreden van het nachtregime op Schiphol. Dat heeft slotcoördinator Caroline Ditvoorst desgevraagd tegen Up in the Sky gezegd.
Het gaat om een boete van 15.000 euro per overtreding, die is opgelegd nadat de maatschappij meer dan vijf keer binnen een IATA-seizoen (zomer- en winterseizoen) de regels van het nachtregime overtrad. “Maatschappijen die zonder goede reden, waarbij geen sprake is van overmacht -zoals slechte weersomstandigheden- het nachtregime overtreden, krijgen na vier overtredingen een waarschuwing van ons,” legt Ditvoorst uit. “Als ze dan nog een keer de fout ingaan, dragen wij het over aan de ILT, die na een vijfde keer een last onder dwangsom oplegt.” Een overtreding wordt geconstateerd als de maatschappij landt tijdens de nachtelijke uren (23:00 uur – 07:00 uur) terwijl de eigenlijke slottijd in de daguren valt.
In het gebruiksjaar 2015 was easyJet de enige maatschappij die een last onder dwangsom kreeg opgelegd. Verder waren er 37 maatschappijen die het nachtregime één of meer keer hebben overtreden, maar niet meer dan vijf keer binnen het seizoen. Dat heeft dan verder geen consequenties, behalve eventueel een waarschuwing.
Voor een maatschappij als easyJet geldt dat zij na de boete voor een periode van een halfjaar onder een soort verscherpt toezicht staan. “Als zij in die periode nog een keer over de schreef gaan, krijgen ze direct weer een boete van 15.000 euro opgelegd. Wanneer in de zes maanden na de last onder dwangsom geen nieuwe overtredingen worden begaan, beginnen zij weer met een schone lei,” aldus Ditvoorst.
Volgens de slotcoördinator was er afgelopen winter sprake van een groot aantal ongeplande nachtbewegingen. Ditvoorst: “Het ging om 8,6 procent van het totale aantal nachtbewegingen. Nu was dit vooral te wijten aan overmacht.”