De Amerikaanse luchtvaartwaakhond FAA (Federal Aviation Administration) zegt dat een bepaald type van de 787 motoren zeer spoedig een aanpassing moeten krijgen. Beide motoren kunnen in condities met veel ijs tijdens de vlucht uitvallen. Circa 150 Dreamliners zouden met een dergelijke motor zijn uitgerust.
De FAA zegt dat de aanpassing moet voorkomen dat de fanblades langs de buitenkant van de motor schrapen. Als dit gebeurt kan de motor uitvallen en niet te herstarten zijn, het kan zo zijn dat het met beide motoren gebeurt. Dit kan gebeuren als de weersomstandigheden voor ijs zorgen. Dit ijs kan in de motor komen en zorgen dat de fanblades een fractie naar voren komen te staan, waar ze dan het omhulsel van de motor raken.
General Electric
Het gaat om de General Electric motoren GEnx-1B met Performance Improvement Package 2. Er zijn tot 150 Dreamliners met deze motoren. Boeing en GE zeggen in een verklaring een oplossing te hebben en deze al toets passen. 40 motoren zijn inmiddels gerepareerd. De aanpassing waarbij 2 millimeter van het omhulsel van de motor wordt afgeschraapt duurt circa 16 uur. Door de aanpassing kunnen de blades niet meer het omhulsel raken.
Een GE woordvoerder zegt: “Omdat de aanpassing gebeurt aan het motor-omhulsel dat voor de blades zit zal de performance van de gehele motor nagenoeg niet veranderen.”
Maatregelen
787’s met twee van dit type motoren moeten uiterlijk in oktober tenminste één van de motoren aangepast hebben. Boeing heeft op last van de FAA het flight manuaal aan moeten passen waarin staat hoe de ijsvorming moet worden verwijderd. De ontwerpfout kwam aan het licht toen Boeing in november 2013 maatschappijen aanraadde niet in de buurt van onweerswolken te vliegen.