In de België is deze week enige ophef ontstaan door een campagne van KLM om reizigers van Brussel naar Schiphol te lokken. Nu Brussels Airport door de aanslagen zwaar getroffen is, wordt de campagne onkies genoemd.
In spotjes biedt KLM passagiers aan gratis met de trein vanuit Antwerpen of Brussel naar Schiphol te reizen om daar over te stappen op een KLM vlucht. Mensen werkzaam in de reis- en luchtvaart industrie reageren in het Vlaamse actualiteitenprogramma Terzake dat de timing wel wat beter had gekund. De Belgen gaan er vanuit dat de campagne al gepland was. Ze vinden dat deze uitgesteld had moeten worden.
Premier
In het parlement spreekt de premier zich een dag later ook uit tegen de situatie. Michel noemde de spot geen echte fair play en ongepast. “Ik vind het niet correct en ik betreur het.”
KLM reactie
In een reactie zegt KLM sinds 1922 zeer loyaal aan de luchthaven Brussel te zijn. De treintickets worden al veertien jaar aangeboden. “KLM heeft regelmatig campagnes om het treinproduct onder de aandacht te brengen van Belgische klanten, de laatste keer was in oktober 2015 voor Antwerpen Centraal.”
KLM vervolgt dat keuze bewust gedaan is: “Vanwege de huidige beperkte capaciteit van Brussels Airport, heeft KLM besloten de campagne nu te doen en zo de Belgische klanten in de gelegenheid te stellen via Schiphol te vliegen. Vluchten van KLM naar Brussel zijn van vijf naar twee vluchten gegaan vanwege slottoekenning. Het is de wens van KLM zo snel mogelijk volledig terug te keren zodra we toestemming daarvoor krijgen van Brussels Airport.”
E-Flight Academy Open Dag
Zaterdag 14 september, 10:00 - 15:00 uur
> Maak een voordelige proefvlucht
>Vlieg gratis in de simulator
> Kom alles te weten over elektrische vlieglessen en brevetten!