Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Leap motor bewust zonder gearbox – interview
Nieuws

Leap motor bewust zonder gearbox – interview

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt24/04/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Leap 1 Motor. ©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ter ere van de 20-jarige samenwerking tussen motorenbouwer CFM en easyJet, mocht Up in the Sky een kijkje in de keuken nemen in de CFM-fabriek nabij Parijs. We spraken er met Jérôme Gregoire, manager Techniek van de motorenfabrikant.

LEAP
Vol trots toont CFM de assemblagelijn en het testsysteem van de nieuwste motor, de Leap 1. De motor wordt geleverd voor de Boeing 737 Max, Comac C919 en de Airbus A320neo. In tegenstelling tot de concurrente Pratt & Whitney motor voor de A320neo heeft de Leap geen gearbox. Dit is een bewuste keuze van CFM.

Gearbox
In de Leap draait de fan net zo snel als de turbine hem aandrijft; de fan maakt dus exact evenveel omwentelingen als de turbine. Een versnellingsbak zorgt ervoor dat de fan langzamer (of sneller) draait dan de turbine. Volgens Gregoire is een langzamer draaiende fan in theorie de zuinigere optie, desondanks maken ze die niet. “Daar hebben we heel bewust voor gekozen,” aldus Gregoire. “Een gearbox in een turbofan is nog niet voldoende ontwikkeld, er is zoveel dat mis kan gaan met als die extra onderdelen. CFM gaat volledig voor de betrouwbaarheid van de motor.”

Onnodig
Die keuze van CFM pakt volgens de hoofdtechnicus goed uit. “Onze Leap en de motor van de concurrent hebben hetzelfde brandstofverbruik en wij bereiken dat zonder versnellingen. Daardoor hebben we veel minder onderdelen waar iets mis mee kan gaan.” Hij verwacht dan ook geen problemen met de motor, zoals Pratt & Whitney die momenteel wel kent. Door problemen in de software zijn er problemen met het temperatuur-management van de Pratt & Whitney. A320neo leveringen zijn hierdoor maanden uitgesteld. Airbus is in dusdanige mate ontevreden dat de eerste testvluchten met de A321neo worden uitgevoerd met Leap motoren. De oorspronkelijke planning was om dat met P&W’s te doen.

Voorsprong
Als de problemen bij Pratt eenmaal verholpen zijn, gaat hun motor heel veel uren maken. De -in theorie- zuinigere motor met versnellingsbak levert dan data waar de fabrikant weer van kan leren voor de doorontwikkeling. Op de vraag of CFM dan niet achterop raakt, moet Gregoire smalend lachen: “Wij hebben een enorme research & development-afdeling. Daar worden dingen bedacht en uitgeprobeerd die je je niet kunt voorstellen. We testen en ontwikkelen ook alles wat onze concurrenten doen. Wanneer de gearbox volwassen genoeg is, komen wij met een betrouwbare geared turbofan.”

Als voorbeeld voor het uitgebreide doorontwikkelen geeft hij het gebruik van composiet materialen, zoals carbon fiber. “Wij zijn het gebruik daarvan al twintig jaar aan het ontwikkelen”, zegt Gregoire. “Pas in de Leap 1 motor passen we de techniek toe, omdat we na de vele jaren van ontwikkeling zeker weten dat we waar kunnen maken wat we beloven.”

Fan blade van metaal (CFM56) en Carbon Fiber (Leap 1)
Fan blade van metaal (CFM56) en Carbon Fiber (Leap 1)

CFM fabriek
Up in the Sky heeft ook een (foto)verslag van de CFM fabriek.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
CFM Industrie interview Leap
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025Redactie

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025Redactie

Nederlandse F-35’s naar Polen

08/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?