De Amerikaanse FAA heeft een oplossing gevonden voor het probleem met de General Electric motoren op ongeveer 150 Boeing 787’s. Het gaat om het voorkomen van motoruitval in ijscondities. Volgens de FAA moeten er aanpassingen worden uitgevoerd om te voorkomen dat de ventilatorbladen wrijving kunnen veroorzaken op de motorkap wat kan leiden tot uitval van één of beide motoren.
De maatregel was aangegeven in een rapport in januari dat waarschuwde voor vibraties die kunnen ontstaan en motoren kunnen laten uitvallen. Het ijs dat tijdens de vlucht de motor binnenkomt, kan de bladen naar voren laten bewegen waardoor er contact wordt gemaakt met de motorkap.
Boeing en General Electric adviseerden om het probleem in april op te lossen en bij ongeveer 40 motoren is dat inmiddels gebeurd. Volgens General Electric kost het ongeveer 16 uur om de aanpassing uit te voeren waarbij in de kap enkele millimeters ruimte wordt geslepen waardoor de bladen iets meer bewegingsruimte hebben. Volgens Rick Kennedy, woordvoerder van General Electric heeft de aanpassing nauwelijks invloed op de prestaties van de GEnx motoren.
Van de vliegtuigen die twee motoren met het probleem hebben schrijft de FAA voor dat in ieder geval één motor wordt aangepast. Het gaat om de GEnx-1B motoren met ‘Performance Improvement Package 2’ die in totaal meer dan 3 miljoen bedrijfsuren heeft gemaakt op meer dan 250 vliegtuigen. Ook laat de FAA Boeing de flight manual aanpassen om procedures bij ijsvorming er aan toe te voegen.