Virgin Atlantic overweegt om een eigen low-cost dochter op te richten op Londen Gatwick. Volgens Routesonline moet de eventuele dochter de concurrentie aangaan met Norwegian en WestJet.
Norwegian mag meer vluchten gaan uitvoeren naar de Verenigde Staten en WestJet begint volgende week met vluchten vanuit Canada naar Gatwick.
De eventuele Virgin-dochter lijkt ingegeven door Delta, dat een belang van 49 procent in Virgin heeft. De Amerikaanse maatschappij vreest de concurrentie van Norwegian en was ook één van de tegenstanders voor de voorlopige vergunning voor de Noorse carrier. Delta heeft al aangekondigd minder vluchten naar Europa uit te voeren, doordat Norwegian meer mag gaan vliegen. De Noorse maatschappij verziekt de markt, stellen de Amerikanen.
A330
Volgens Routesonline ligt het dan ook voor de hand dat er toestellen van Delta worden ingezet. Daarmee worden de kosten voor de maatschappij lager. “De A330 is veel goedkoper dan een 787-9. Dit is het juiste toestel als we besluiten te starten”, aldus Nat Pieper, senior vice president Europa voor Delta.
Duidelijkheid
Pieper verwacht dat het besluit over een dochtermaatschappij binnen zes tot acht maanden genomen wordt. Dat de maatschappij gaat samenwerken met andere onderdelen van Virgin, bijvoorbeeld Virgin Holidays, lijkt nu al uitgesloten. “Dit worden dagelijkse verbindingen, point-to-point”, stelt Pieper. Die verbindingen zijn exact wat Norwegian nu aanbiedt.
In welke vorm de maatschappij wordt opgezet en onder welke naam, is nog niet duidelijk. “Dat is de strategische vraag wie we willen zijn. Daar hebben we het nog over”, zegt Pieper.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!