Kleine regionale airlines krijgen het de komende vijf jaar zwaarder omdat grote maatschappijen hen uit de markt proberen te drukken. Dit verwacht Miguel Oliver, directeur netwerkplanning van Iberia Regional. In Spanje zijn de afgelopen twintig jaar twintig maatschappijen verdwenen.
Oliver deed zijn uitspraken op de Route Europe 2016 Strategy Summit in Polen, schrijft Routesonline. De Spanjaard verwacht dat de consolidatie ongeveer vijf jaar gaat duren. In die periode zullen grote rivalen de kleine maatschappijen uit de markt concurreren.
Dat proces is al even gaande en gaat door. “Er zijn ook maatschappijen als Ryanair die long haul maatschappijen gaan feeden“, zei Oliver. De enige maatschappijen die volgens hem een overlevingskans hebben, hebben meer dan veertig toestellen. Eerder stelde Alexandre de Juniac, topman van Air France-KLM, dat er waarschijnlijk nog drie kleine regionale maatschappijen overblijven. Nu zijn dat er nog acht.
Oplossingen
Wat de oplossing is om de concurrentie aan te kunnen, is niet helder. Volgens Andrezej Kobielski, chief commercial officer bij het Poolse Enter Air is het inzetten van grotere toestellen de manier om winstgevend te worden. Met grotere toestellen worden de kosten per passagier lager. De hogere onderhoudskosten voor widebody’s kunnen dat voordeel ook weer teniet doen.
De CEO van de luchthaven van Liverpool ziet kansen voor carriers die focussen op de regionale routes. Sommige Europese landen bieden maatschappijen een financiële vergoeding om deze kleine verbindingen aan te bieden.
Probleem
“De regionale maatschappijen hebben een probleem”, stelt John Hanlon, secretaris-generaal van belangenorganisatie ELFAA. In strengere regels ziet hij niets. “Het komt neer op goed eigenaarschap en controle.”