Airbus verlaagt de productiesnelheid van de A320neo. Dit meldt Aviation Daily. De bouwer wil tot juni de productie halveren van acht naar vier toestellen per maand.
De halvering heeft alles te maken met de problemen die het nieuwe toestel blijven teisteren. De motoren van Pratt & Whitney voldoen niet aan de eisen en het toestel heeft problemen met hydraulische leidingen. In eerste instantie wilde Airbus de productie van de A320neo juist verhogen, tot tien toestellen in juni. Met de verlaging naar vier toestellen wil Airbus nu eerst de problemen met de al gebouwde toestellen oplossen.
Pratt&Whitney is op dit moment bezig met een permanente oplossing voor de motorproblemen, die door te hoge temperaturen eerst drie minuten stationair moeten draaien voor ze gestart kunnen worden. Ook worden er onterechte foutmeldingen verstuurd naar het motormanagementsysteem in de cockpit.
Overstap
Launch-customer Qatar Airways is not amused met de problemen en eist al maanden een definitieve oplossing. Gisteren liet CEO Akbar al Baker zich ontvallen dat hij zo ontevreden is dat hij zelfs overweegt om hele order voor de A320neo bij Airbus op te zeggen. In februari gaf hij nog alleen Pratt & Whitney de schuld van de problemen; over Airbus was hij toen nog positief. “Onze relatie met Airbus is heel sterk. We hebben vertrouwen in het neo-programma”, stelde de topman destijds.
Vertragingen
Volgens Reuters staan er in Hamburg ongeveer 25 A320neo’s te wachten om afgeleverd te worden. Dit kan financiële gevolgen hebben voor de vliegtuigbouwer, die wel financiële investeringen doet voor de toestellen, maar er niets voor betaald krijgt.