Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Goof Bakker: Compensatie
Column

Column Goof Bakker: Compensatie

Goof BakkerDoor Goof Bakker26/04/2016Update:28/08/2020Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Kunst op de neus van een vliegtuig ©Ron Norp
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Waarom is vliegen leuk? De gewichtloosheid van de moederschoot speelt een rol. Daar verlangen we onbewust naar terug, heb ik wel eens gehoord. Relatief veel moedercomplexen onder piloten? De voorkeur voor grote borsten wijst wel die kant op.

Spanning? Ook een essentieel onderdeel van het pilotendom. Geen enkele buschauffeur heeft het regelmatig met collega’s over een frontale botsing met een vuilniswagen.

Avontuur? Een vriend vraagt of ik meega naar Afrika, met een Cessna Caravan. Om arme mensen te helpen. Ik weet het niet. Het klinkt als helpen. Maar is het dat? Of is het ’t compenseren van een gebrek aan uitdaging in onze dichtgetimmerde en dichtverzekerde maatschappij? Moet ìk fysiek daarginds heen, om een paar weken te ruiken aan het ‘echte leven’?

Een vriend van me was twintig jaar tropenarts. Redde ontelbare levens. Vroeg me ook geregeld langs te komen. Misschien samen met hem vliegende tropenarts worden. Klonk als een machtig vliegavontuur. Ik gaf hem laf honderd gulden voor zijn hospitaaltje. Verdiend in de reclame. Ik schreef over wegwerpluiers terwijl hij tot zijn enkels in het bloed stond.

Een collega ging vliegen in Afrika. Kwam diep het takki-takki-oerwoud terecht, in een heftig malariagebied en werd daar prompt doodziek. Dankzij het plastic pasje in zijn achterzak lag hij een week later alweer in het AZU, waar hij met de modernste techniek voor de deuren van de dood werd weggerukt. Achtduizend kilometer zuidelijker stierven tien mensen, met wie hij een week tevoren nog om een kampvuur gezeten had, een ellendige dood, rillend onder een vuile deken.

Avontuur zonder credit card? Ben ik te laf voor. Misschien dat ik stoer doe door met een vliegtuig op de kop te hangen boven de Veluwe. ‘Avontuur bestaat nog, proef het’, schreef ik honderden keren voor het sigarettenmerk Marlboro. Dat dan wel weer.

Goof Bakker


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column general aviation Goof
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025Netty Buijing

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025Redactie

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025Redactie
Recent

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17/05/2025

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?