Emirates heeft eind maart de laatste vlucht met de A340-500 uitgevoerd. De vlucht ging van Kabul naar Dubai, schrijft ch-aviation.
Het toestel dat de laatste vlucht uitvoerde, met registratie A6-ERE, staat op dit moment geparkeerd op Dubai International. Wat er met het toestel gaat gebeuren, is nog niet duidelijk.
Emirates had een vloot van tien A340-500’s, een toestel dat geschikt was voor lange afstanden. Van de -500 versie bouwde Airbus slechts 62 exemplaren. De golfmaatschappij zette de toestellen vanaf 2004 in op diverse routes. De eerste A340-500 werd na tien jaar alweer aan de kant gezet. Volgens Emirates-topman Tim Clark verbruikten de toestellen teveel kerosine en waren ze daarom te duur.
Acht van de tien toestellen staan op dit moment bij het eigen leasebedrijf van Airbus in Lourdes. Airbus hoopt de toestellen nog te kunnen slijten aan geïnteresseerde maatschappijen. Een negende toestel staat op de luchthaven van Ras Al Khaimah in de Verenigde Arabische Emiraten en wordt daar gesloopt.
A340-300
Naast de -500 versie vliegt Emirates ook nog met de A340-300. Dat toestel verdwijnt ook dit jaar nog volledig uit de vloot. Er vliegen nu nog vier A340’s in de kleuren van Emirates rond.
Uitfasering
De maatschappij uit de Perzische Golf is niet de enige carrier die rond deze tijd stopt met de inzet van de A340. Ook Turkish Airlines faseert de toestellen uit. De laatste vlucht van een A340 van Turkish is volgens Airlineroute.net in juni.
De Scandinavische carrier SAS besloot een paar maanden geleden juist om de A340’s langer in te zetten door de gunstige kerosineprijs.