Alhoewel passagiers steeds minder vaak voor niets op hun koffer staan te wachten, levert zoekgeraakte en beschadigde bagage de industrie nog altijd een kostenpost op van 2,3 miljard dollar per jaar. Dat blijk uit het jaarlijkse bagagerapport van IT-dienstverlener SITA.
In 2015 raakten 23,1 miljoen koffers tijdelijk of voor altijd zoek, of kwamen beschadigd aan. Dat is het laagste aantal ooit. SITA merkt op dat dit is bereikt ondanks het feit dat de passagiersaantallen sterk blijven stijgen. In 2007 was het dieptepunt met 46,9 miljoen koffers waarbij iets misging. Dat kostte de sector toen 4,2 miljard dollar. Destijds ging het om bijna 19 koffers per duizend passagiers waar iets verkeerd ging, vorig jaar was dat teruggebracht tot 6,5 koffer op duizend passagiers.
‘Mishandled’
Per passagier kwamen de kosten voor ‘mishandled’ bagage vorig jaar uit op 0,65 dollar, het laagste bedrag ooit genoteerd. Volgens SITA komt dat neer op 0,35 procent van de operationele kosten per passagier van 185 dollar. SITA tekent daarbij aan dat dit weliswaar niet veel lijkt, maar dat de operationele winst per passagier slechts 15,5 dollar bedraagt.
Van de 23,1 miljoen koffers waarbij het mis ging, kwam de overgrote meerderheid (79 procent) van de bagage alsnog op de plaats van bestemming aan. Gemiddeld genomen duurt het in voorkomende gevallen 1,76 dagen voordat koffer en eigenaar zijn herenigd. In 15 procent van de gevallen raakten koffers beschadigd of was er iets uit verdwenen. Bij 6 procent raakte de koffer definitief kwijt.
In verreweg de meeste gevallen (45 procent) gaat het mis tijdens transfer, daar raakten vorig jaar 8,43 miljoen koffers de weg kwijt.
Europa
In Europa gaat er vaker wat mis dan in andere werelddelen. Wereldwijd gezien gaat het bij 6,5 koffers op duizend passagiers verkeerd, in Europa is dat bij 7,8 koffers op duizend passagiers. In de VS is dit 3,24 stuks bagage op duizend reizigers, in Azië slechts 2,02 stuks. SITA wijst erop dat het percentage mishandled bagage in Europa wel met ongeveer een vijfde is afgenomen ten opzichte van een jaar eerder.
Wereldwijd gezien gaat volgens SITA bijna een op de vijf passagiers alleen met handbagage aan boord. De meerderheid checkt een of meer koffers in. In 2015 ging het om gemiddeld 1,2 koffers per passagier.
Track & trace
De sector is druk bezig met de implementatie van IATA-resolutie 753. Die moet er toe leiden dat koffers vanaf de zomer van 2018 te tracken en tracen zijn, vergelijkbaar met het volgen van een via internet besteld pakje. Het is de bedoeling dat passagiers uiteindelijk hun eigen koffer zo ook tijdens het hele traject kunnen volgen, vanaf het moment van afgeven, tot in het vliegtuig en wanneer de koffer in transfer is of in de terminal richting de bagageband gaat. Dat moet de kosten voor de sector verder omlaag brengen en de ongerustheid bij passagiers aan de bagageband verminderen.