Schiphol is verkozen tot beste luchthaven van Europa in termen van marketing. Maatschappijen stemmen voor deze prijs.
De Routes 2016 prijzen werden in Krakow, Polen uitgereikt. Van alle Europese luchthaven kwam Schiphol als winnaar uit de bus. Ook in de categorie “Meer dan 20 miljoen passagiers” won Schiphol de prijs. Met de Europese prijs staat Schiphol direct op de stortlist voor de wereldwijde verkiezing.
Belangrijk
Schiphol reisde met een delegatie af naar Krakow om de prijs in ontvangst te nemen. Lotte Harbers, directeur luchtvaart marketing, uit de blijdschap van Schiphol met de prijs. “We zijn erg blij dat we door de industrie worden erkend. We zijn al vaak genomineerd, dat we nu met de prijs naar huis kunnen is geweldig.”
Marcel Lekkerkerk, eveneens directeur luchtvaart marketing, zegt dat het geweldig is bovenaan te staan. “Het feit dat maatschappijen stemmen voor deze prijs is telt het meest voor ons. Dat is waar wij ons werk voor doen.”
Schiphol 2015
De prijs ging over het jaar 2015. Daarin zag Schiphol tien nieuwe maatschappijen, waaronder Air Canada, Qatar Airways, Ryanair en Aegean Airlines als nieuwe bezoekers. In dat jaar werden ook 21 nieuwe bestemmingen geopend, waaronder Krakow, Belfast, Mumbai en Salt Lake City. De groei van Schiphol was verdeeld over alle segmenten inclusief key hub en low-cost. In 2016 gaat de groei door met nieuwe maatschappijen als Jet Airways, Aeromexico en China Eastern. Lekkerkerk met een lach: “We hebben nu 17 van de 20 SkyTeam-leden, nog drie te gaan dus.”
Waardering
Maatschappijen spraken hun waardering uit voor de creativiteit en het professionele niveau van Schiphol. Dit blijkt uit het aantal nieuwe maatschappijen. Tegelijk houdt Schiphol de band met de bestaande maatschappijen goed, zo staat in het verslag. Harbers zegt daarover dat Schiphol de klantrelatie graag een persoonlijke touch geeft en niet van een one-size fits all benadering houdt.
Andere winnaars
In de andere categorieën won Bremen de prijs voor luchthavens onder de 4 miljoen passagiers. Athene won in de categorie 4-20 miljoen. Innovatie Norway mocht met de prijs voor beste bestemmingsmarketing naar huis. De Routes prijzen bestaan sinds 1997 en geeft de maatschappij een kans hun mening over vliegvelden te geven. De wereldwijde verkiezing is op 26 september in Chengdu, Auckland en Nassau staan tot nu toe ook op de shortlist.