AirlinesFrequente reizigerOnderwerpVliegtuigtype & -bouwer

Turkish Airlines overweegt weer aankoop A380

Turkish Airlines heeft opnieuw interesse in de A380. De maatschappij zou het toestel willen inzetten naar China, India en op sommige Europese routes. Dit schrijft Bloomberg op gezag van chief marketing officer Ahmet Olmustur.

Volgens Olmustur zijn de grote toestellen nodig om bestemmingen in het oosten van Azië te bedienen doordat de slotcapaciteit daar beperkt is. Turkish denkt volgens de marketingbaas ook na over de 747-8. Het kopen van beide toestellen zou ook nog een optie zijn.

“We hebben de intentie voor de A380, maar er komt een nieuwe generatie toestellen aan. Dus we moeten zorgen dat het toestel kosteneffectief is”, stelt hij. Dat de 747 ook leverbaar is als full freighter zou Boeing in dit geval een streepje voor geven op Airbus. Volgens Bloomberg wil Turkish maximaal tien superjumbo’s aanschaffen.

Niet passend
Turkish liet vorig jaar nog weten dat de A380 niet binnen het bedrijf paste, nadat er gekeken werd naar het leasen van toestellen van onder andere Malaysia Airlines. Volgens CEO Temel Kotil paste het toestel niet in de strategie van een snelle vlootuitbreiding met hoge vluchtfrequenties en is bovendien de luchthaven van Istanbul te klein voor de superjumbo.

In Istanbul wordt op dit moment een nieuwe luchthaven gebouwd, die wel groot genoeg is. Een besluit zal volgens Bloomberg genomen worden als dat vliegveld klaar is.

Opties
Volgens Olmustur zijn er twee opties: tweedehands toestellen leasen, bijvoorbeeld van Malaysia Airlines, of rechtstreeks bij Airbus een A380neo kopen. Het is nog maar de vraag of die beide opties haalbaar zijn. Malaysia houdt haar A380’s voorlopig in de vloot. Alle zes de toestellen ondergaan dit jaar een grote onderhoudsbeurt.

A380neo
Of de tweede optie, een A380neo, haalbaar is, is ook nog maar zeer de vraag. Airbus stelde in maart dat er nog geen besluit is genomen over de A380neo. Dat besluit is al enkele keren uitgesteld. Of er een markt voor het toestel is, is onzeker. Met name Emirates is een groot voorstander van een nieuwe A380, maar lijkt daar vrij alleen in te staan.  Een ‘neo’ komt niet voor 2025 op de markt, aldus Airbus.

Word vriend van Up in the Sky!

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close