Airbus is ontevreden over de vele problemen met de vliegtuigen die er in het eerste deel van 2016 waren.
Dat zegt Tom Enders, topman van Airbus Group, op een persconferentie over de jaarcijfers. In 2016 moet de productie van de A320 en A350 verder op stoom komen en dat is een uitdaging. Ook de nieuwe motoren van de A320 en A330 zal veel aandacht naar uitgaan in 2016. Ook de militaire tak heeft een probleem, de motoren van de A400M hebben een nieuw probleem met de versnellingsbak.
Opvoeren productie
De A350 productie wordt langzaam maar zeker opgevoerd. Airbus is de bottlenecks uit de bevoorradingslijn aan het halen. Eind 2018 is het de bedoeling dat er per maand tien A350’s van de band rollen.
In het eerste kwartaal zijn vijf A320neo’s geleverd aan twee klanten (Lufthansa en Indigo, red). Pratt & Whitney zegt met een motoren update te komen in de zomer van dit jaar. Die motoren zouden zo doorontwikkeld moeten zijn dat Airbus de productie van de A320neo kan gaan opvoeren en alle klanten kunnen bedienen. Qatar Airways weigert vooralsnog de bestelde A320neo af te nemen omdat de motoren niet naar behoren functioneren in warme gebieden. Aan het einde van het jaar moeten de leveringsproblemen van de eerste helft van 2016 ingehaald zijn.
A400M
Airbus zegt hard te werken aan zowel een korte termijn als een lange termijn oplossing voor de versnellingsproblemen in de A400M motoren. Het bedrijf ziet het implementeren van oplossingen als een lastig proces.
Vooruitzichten
Airbus denkt meer dan 650 vliegtuigen te gaan leveren in 2016. Het aantal bestelde toestellen moet met meer dan het aantal leveringen groeien.