Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

    16/05/2025

    CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

    16/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025
  • Achtergrond

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025
  • Editors’ choice

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Hoeveel brandstof moet er mee? – Achtergrond
Achtergrond

Hoeveel brandstof moet er mee? – Achtergrond

Redactie UpintheskyDoor Redactie Upinthesky29/04/2016Update:29/04/2016Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Af en toe komen vliegtuigen in de problemen omdat ze te weinig brandstof meenemen. Het wordt vaak niet goed begrepen door de buitenwereld. Waarom niet gewoon een beetje extra meenemen, wordt vaak gezegd. Dit wordt niet zomaar gedaan omdat extra brandstof meenemen ook extra brandstof kost. Het vliegtuig wordt zwaarder waardoor het verbruik omhoog gaat. Omdat de concurrentie in de luchtvaart zo ontzettend hevig is, kan er gewoon niet meer dan nodig worden verbruikt. Onlangs riep een Transavia 737 een noodgeval uit wegens weinig brandstof. Het landde met net meer dan het absolute minimum. Reden voor Up in the Sky om uit te zoeken hoe het zit met de brandstofregels.

Up in the Sky sprak met een aantal piloten en dook in de manuals om antwoord te geven op de vraag hoeveel brandstof een vliegtuig nodig heeft.

Aviation fuelMinimale benodigde brandstof aan boord
Volgens Europese luchtvaartregels moet een vlucht van A naar B een bepaalde hoeveelheid brandstof bij zich hebben. De totale brandstof is als het ware onderverdeeld in verschillende soorten. Ten eerste moet een vlucht altijd de zogeheten trip fuel meenemen. Dit is de basis van de totale hoeveelheid, en is kortweg de brandstof van het vliegveld waar het vliegtuig opstijgt naar de geplande bestemming. Om bij de startbaan te komen, moet er nog getaxied worden. Daarom moet er ook altijd taxi fuel worden meegenomen. Dit is bij sommige luchtvaartmaatschappijen een vaste hoeveelheid (bijvoorbeeld 200 kilogram). Bij de taxi fuel zit niet alleen de taxiroute zelf, maar ook de brandstof voor het starten van de motoren en voor het draaien van de auxillary power unit (APU).

Contingency fuel
Zowel trip fuel als taxi fuel is wettelijk verplichte brandstof. Hier bovenop komt nog contingency fuel, of vrij vertaald: brandstof voor onvoorziene gebeurtenissen. Denk aan iets meer tegenwind dan gepland, of een route die een klein beetje afwijkt van de geplande route vanwege welke reden dan ook. Deze hoeveelheid is kortweg de grootste van 1) 5% van de trip fuel en 2) 5 minuten ‘holden’ op 1500ft met het gewicht van bij aankomst. Sommige maatschappijen hebben toestemming gekregen van de luchtvaartautoriteiten om deze 5% omlaag te brengen naar 3% door speciale uitwijkvliegvelden op de route te gebruiken. Dit zijn de zogeheten en-route alternates.

Een uitwijkhaven (alternate)
In sommige gevallen is het slim om een uitwijkhaven vast te leggen in het vliegplan. Mocht het vliegveld ineens sluiten omdat er iets is gebeurd of mocht het om een andere reden niet mogelijk zijn om daar te landen, mocht er iets aan de hand zijn met het vliegtuig, dan is het handig om direct te weten waar je naartoe gaat. De keuze voor zo’n soort uitwijkhaven heeft te maken met allereerst de mogelijkheid om met dat vliegtuigtype te landen, maar ook met de beschikbare hulpdiensten, baanlengte, factoren zoals de mogelijkheid om het vliegtuig snel en niet al te duur te laten repareren, maar ook de mogelijkheid om passagiers alsnog relatief goedkoop naar de geplande bestemming te brengen. Als je dit vastlegt in een vliegplan, dan is er in de cockpit ook geen discussie meer mogelijk.

Wanneer is een uitwijkhaven verplicht?
Een alternate is verplicht, tenzij:

  • de geplande vlucht niet langer is dan 6 uur, EN
  • twee start/landingsbanen beschikbaar zijn, EN
  • de weersverwachting op de geplande bestemming aangeeft dat 1 uur voor en 1 uur na de geplande aankomsttijd een wolkenbasis heeft van minimaal 2000 voet of de circling height + 500ft en een zicht van minimaal 5 kilometer.

Als er geen alternate beschikbaar is (omdat de bestemming bijvoorbeeld een eiland is), dan is een alternate ook niet verplicht. In zo’n geval spreken we van een isolated aerodrome, en gelden er weer hele andere regels.

easaAlternate fuel of 15 minuten holden
Als er een uitwijkhaven (of alternate) is vastgelegd, moet er ook alternate fuel meegenomen worden. Dat wordt berekend vanaf een zogeheten missed approach point (op de geplande luchthaven), tot en met een klim naar de kruishoogte, een approach op de uitwijkhaven plus een landing.

We hebben nu dus taxi fuel, trip fuel, contingency fuel en alternate fuel, waarbij de laatste niet verplicht is als er geen alternate is. Als dit het geval is, dan dient er als vervanging van deze alternate fuel nog wel 15 minuten aan holding fuel te worden meegenomen. Dit wordt dan berekend in de standaardatmosfeer op 1500 voet boven de geplande luchthaven.

Final reserve fuel en extra fuel
Bovenop alles komt nog de final reserve fuel. Dit is brandstof voor 30 minuten op 1500 voet in de holding vliegen boven de uitwijkhaven. Is deze niet gepland, dan moet het zo gepland worden dat het genoeg brandstof is om 30 minuten boven het geplande vliegveld te vliegen, op holding snelheid in de standaard atmosfeer (ISA). Deze 30 minuten brandstof moet altijd in de brandstoftanks blijven zitten. Als dit wordt aangeraakt, dan is er een groot probleem.

Bovenop alle brandstof kan een gezagvoerder altijd besluiten om extra brandstof mee te nemen. Dit wordt ook wel extra fuel genoemd. Dit komt bovenop de eerder genoemde taxi fuel, trip fuel, contingency fuel, alternate fuel (of 15 minuten holding) en final reserve fuel.

cfm56-7b b737 engine motorGemiddelde brandstofverbruik Boeing 737-800
Een Boeing 737-800 verbruikt ongeveer 40 kilogram brandstof per minuut. Dit is gemiddeld genomen. Het ligt er onder andere aan hoe zuinig de maatschappij op die dag met dat toestel op die route wilt vliegen. De piloot kan wel meer gas geven, dat scheelt tijd, maar kost wel relatief meer brandstof. Verder ligt het brandstofverbruik aan de buitentemperatuur, luchtdruk, hoogte van het vliegtuig, hoogte van de kruishoogte en nog veel meer.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Brandstof Longread Rubrieken
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde Artikelen

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025Lieneke Koornstra

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025Redactie

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025Redactie
Recent

Haar helikopter werd beschoten

17/05/2025

Kriebels aan boord van Airbus A320

16/05/2025

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?