Thai AirAsia A320 Economy Class
Low-cost carrier, short haul
Thai AirAsia is een dochtermaatschappij van AirAsia die de Thaise markt bedient. De belangrijkste hub is het tweede vliegveld van Bangkok, Don Muang. Andere hubs zijn Chiang Mai, Phuket, Krabi, U-Tapao en Hat Yai. De vloot bestaat in april 2016 uit 48 A320’s. Allen hebben een all-economy opstelling met 180 stoelen. Moederbedrijf AirAsia is de gootste low-cost carrier van Azië met bijna 200 A320’s in de vloot. Het is de grootste gebruiker van het toestel.
Thai AirAsia vliegt op 32 bestemmingen, veel binnenlandse, maar ook buitenlandse. Up in the Sky heeft in februari/maart 2016 drie vluchten gemaakt. Twee als gast van AirAsia en één op eigen initiatief. We vlogen van Bangkok Don Muang (DMK) naar Siem Reap (REP) in Cambodja. Tweede vlucht ging van Phnom Penh (PNH) naar Bangkok DMK. Tenslotte hadden we nog een vlucht van Chiang Mai naar Phuket, beide in Thailand.
Stoel
AirAsia heeft de bekende 3-3 opstelling in alle toestellen. De stoelen hebben een breedte van 18 inch en een pitch van 29 inch (van rugleuning tot rugleuning). Het verschil met de 17″ stoelen van een 737 is duidelijk te merken. Wij zaten twee keer op rij 1 (linkerkant) en één keer ergens in het midden. De stoelen zijn zeker voor een korte vlucht breed genoeg om lekker te zitten. De pitch is beperkt, maar ook niet anders dan in andere low-cost carriers. Er waren uiteraard geen dekentjes, USB-aansluitingen of andere luxe.
Service
De service was op alle drie de vluchten vriendelijk en snel. De cabin crew had duidelijk lol in het werk. Wat extra aandacht lijkt ook vanzelfsprekend te gaan. De passagier naast ons had geen hap van zijn eten genomen, daar werd naar gevraagd. Alle meldingen en instructies staan in de computer, dat maakt dat het niet al te aanwezig is.
Catering
Als gast kregen we een maaltijd en een toetje van AirAsia. Het viel in de categorie kip-met-rijst, maar was boven verwachting smaakvol. Er was duidelijk over nagedacht. Pittig, zodat op grote hoogte er nog wel smaak aan zat, maar niet te pittig. Het toetje, mango met Sticky rice, was een goede combi. De vluchten van en naar Cambodja zijn echter zo kort dat je enorm door moet werken om alles naar binnen te krijgen. We kregen alles tegelijk met een overdaad aan bestek dat het tafeltje helemaal vol stond. Bij elke ‘gang’ kwam ook een bekertje water. Eten bij AirAsia heeft onze voorkeur ten opzichte van veel te duur vliegveld- voedsel.
In flight entertainment
Dat is er niet bij de budgetmaatschappij. Op rij 1 (aan de linkerkant) kijk je niet tegen een muur voor je, maar is een raam geïnstalleerd. Hierdoor kan je alle activiteiten van de cabin crew volgen. Dat was ook een soort in- flight entertainment.
Tips & Tricks
Meestal gaat het inchecken soepel. Alleen op Don Muang (international terminal) zou AirAsia meer grondpersoneel in moeten zetten. Alle vluchten checken bij dezelfde balies in. Er zijn alleen maar weinig balies bemand. Door de lange wachtrij verloopt het proces chaotisch omdat mensen voor de vlucht die het eerst vertrekt uit de rij worden gehaald. Dit gaat nogal ad hoc en we denken dat het beter geregeld moet worden. Op alle andere luchthavens waren geen problemen. Vaak zijn wachtruimtes bij de gates klein en vol, maar daar kan AirAsia niets aan doen en hebben alle maatschappijen last van.
Conclusie
AirAsia is een handige manier om relatief goedkoop naar de andere kant van Thailand te komen of in nabij gelegen landen. Door de vele vluchten ben je zeer flexibel in je reisschema. Je koffer meenemen is niet zo duur en wat eten aan boord is aan te raden.
Boeken kan het makkelijkst via www.airasia.com
*Sterren worden uitgedeeld door maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC vlucht