Bassaka Air A320 Economy Class
Full service – Short-haul
Bassaka Air is een kleine maatschappij in Cambodja. Het vliegt met twee A320’s vanaf de basis Phnom Penh Airport naar Siem Reap en Macau. Bassaka bestaat sinds eind 2014, sinds de Cambodjaanse regering Air Operator Certificates toestaat aan andere partijen dan de flagcarrier. Wij hebben een ticket geboekt van Siem Reap naar Phnom Penh. Het alternatief is met de bus, een reis van acht tot tien uur. Vliegen kost bijna hetzelfde (vanaf- prijs) en is een stuk comfortabeler. Enige tijd van tevoren geboekt kost een ticket circa $ 30. De bus kost ongeveer $ 20. Wij betaalden per ticket $ 50 toen we twee dagen van te voren boekten.
Het leuke is dat het een full service airline is, je check-in koffer (20 kilo) kan gratis mee.
[su_spacer size=”10″]
Stoel
De stoelen doen luxe en breed aan ondanks de ‘normale’ 3-3 opstelling van een A320. Aan boord zijn twaalf business class en 138 economy class stoelen. Breedte is 18 inch en de pitch is 30 inch, dit is ruimer dan bijvoorbeeld AirAsia). Bij de nooduitgang is de pitch zelfs 34 inch. De toestellen zijn wat ouder (ex- Vietnam Airlines), maar het comfort is nog prima.
[su_spacer size=”10″]
Service
Er loopt voldoende personeel rond, blijkbaar hoopte de maatschappij op een vol toestel. Tijdens onze vlucht was circa 70% van de stoelen gevuld. De cabin crew was zeer vriendelijk, een prima maatschappij om mee te vliegen. De piloot meldde zich ondanks de korte vlucht ook nog. De Brit gaf uitgebreide informatie. Prettig was dat dit door het accentloze Engels goed te verstaan was. Bassaka Air zou piloten een pay-to-fly contract aanbieden. Als dat zo is zullen er meerdere westerse vliegers zijn.
[su_spacer size=”10″]
Catering
De vlucht is erg kort, na nog geen 35 minuten stonden we weer aan de grond. Toch biedt de maatschappij een snackje met drankje (het is immers een full service maatschappij). We kregen een stuk fruit met een zoete snack.
[su_spacer size=”10″]
In Flight Entertainment
Dat kent de maatschappij niet in de 20 jaar oude A320’s.
Tips & tricks
Afgelopen jaren zijn er veel maatschappijen begonnen en weer failliet gegaan. Boek dus niet te ver van tevoren je ticket. Het lijkt er nu op dat er drie spelers overgebleven zijn die ook binnenlands vliegen: flag carrier Cambodia Angkor Air, Bassaka en Bayon Airlines. De laatste twee hebben grote Chinese bedrijven achter zich staan. Bayon Airlines vliegt met Chinese MA-60 turboprop toestellen. Deze hebben niet de beste staat van dienst. Als je de keuze hebt, zouden we Bayon niet direct aanraden.
Conclusie
Zeker als je een goedkoop ticket kan krijgen is het zeer de moeite waard te vliegen met Bassaka Air. Check-in op Siem Reap ging extreem snel. Kom minder dan een uur van tevoren. Er zit voldoende personeel bij de check-in en de domestic terminal is klein (maar wel ruim voldoende zitplaatsen). Ook op Phnom Penh airport gaat alles relatief snel. In nog geen vier uur ben je van hotel naar hotel.
[su_spacer size=”10″]
*Sterren worden uitgedeeld door maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC vlucht