Jean-Marc Janaillac wordt de nieuwe topman van Air France-KLM. Air France-KLM kondigt de nieuwe topman aan in een persbericht zondagavond.
Het committe van nominatie draagt unaniem Janaillac voor aan de raad van bestuur van de maatschappij. De raad vindt dat Janaillac de nieuwe CEO moet worden en stelt dit dinsdag voor aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De AVA beslist uiteindelijk, maar doorgaans is een dergelijk voordracht niet meer dan een hamerstuk. De Franse staat heeft 17% van de aandelen en heeft tevens rechten om dubbel te stemmen.
Uitdagingen
Janaillac wordt CEO en voorzitter van de groep op het moment dat de huidige CEO Alexandre De Juniac vertrekt naar IATA. Dat zal op 31 juli zijn. De raad van bestuur van Air France-KLM kiest Janaillac vanwege zijn “internationale ervaring, zijn kennis van de transportbusiness in zowel Frankrijk als Nederland, zijn succes in de ontwikkeling van de bedrijven die hij geleid heeft, zijn kennis van de luchtvaartindustrie en zijn capaciteit om de dialoog met werknemers en andere stakeholders aan te gaan. Door deze kenmerken kan hij de uitdagingen aan die Air France-KLM te wachten staan”, aldus de maatschappij in het persbericht.
Air France-topman Frédéric Gagey blijft op zijn huidige plaats. Frédéric Gagey, nu topman van Air France, en Lionel Guérin, topman van HOP!, zouden als de andere kandidaten genoemd zijn, stelde de krant Les Echos in een eerder stadium. De 63-jarige Janaillac kan benoemd worden voor drie jaar. Die periode had Alexandre de Juniac nog moeten voltooien, maar hij stapt over naar IATA.
Vervroegde bekendmaking
De verwachting was dat de benoeming dinsdag op de aandeelhoudersvergadering bekend te maken. De keuze voor de topman zou zondagavond worden genomen en is meteen naar buiten gebracht.
Scepsis
Pilotenvakbond VNV zegt in een reactie tegen Up in the Sky dat ze personen niet op voorhand willen diskwalificeren, “maar het heeft er alle schijn van dat de Franse commissarissen in de conseil d’administration blind Hollande volgen om zijn vriendje te benoemen, Janaillac.” VNV had het liefst de huidige Hop! topman Guerin aan het roer van het moederbedrijf gehad. “Aan Guerin zouden we een interne kandidaat hebben die de business kent en vooral de dynamieken. Geen tijdverlies en iemand die al de nodige credits heeft verdiend in de luchtvaart en AFKL” zegt VNV voorman Steven Verhagen. “De Franse media worden gespind en zijn totaal afhankelijk van de regering vooral La Tribune.”
VNV zegt dat vooral door het gebrek aan weerstand vanuit Nederland dat deze “[..] politieke benoeming een feit is. Het is zeker geen garantie dat het bedrijf er bovenop komt. Dat hebben we nu al een paar keer gezien. We hebben iemand nodig die de zaak van binnen en van buiten kent op luchtvaartgebied. En die niet al die onzinnige discussies over de kas, Transavia etc weer over gaat doen,” aldus Verhagen. “We willen dat de sterkte van beide bedrijven ten volle benut wordt. Dat leek met Guerin veel meer geborgd. Maar voor Hollande lijken andere zaken belangrijk te zijn maar niet het welzijn van AFKL. Wij maken ons ernstige zorgen dat het met wederom een politeke benoeming fout blijft gaan. Wij verwachten van tenminste de Nedelandse commissarissen een zeer kritische houding. Maar tot op heden merk ik daar erg weinig van! We mogen ons niet naar de Franse slachtbank laten leiden.”
Meer kritiek
Via de Telegraaf reageert cabine vakbond VNC op voorhand van de benoeming ook met kritiek. De vrees is dat de benoeming van de nieuwe topman voor de luchtvaartmaatschappij een groot politiek spel wordt. Dat zeggen althans ingewijden tegen de Telegraaf.
Janaillac
Janaillac is nu nog topman van openbaar vervoersbedrijf Transdev en was één van de drie kandidaten voor de positie als topman. Transdev bezit in Nederland onder andere de ov-bedrijven Connexxion en Veolia. Janaillac heeft ervaring opgedaan in de luchtvaart. Hij is drie jaar Chief Operating Officer en plaatsvervangend General Manager van AOM French Airlines geweest. De maatschappij ontstond na een fusie in 1991 en was de op één na grootste maatschappij van Frankrijk. Door een andere fusie, met Swissair, in 2001 verdween de naam weer uit de luchtvaart. AOM vloog vooral long-haul naar Franse overzeese gebieden vanaf Parijs Orly met een vloot van 34 toestellen.
Janaillac is een oud studievriend van de Franse president Hollande. Tussen 1989 en 1994 heeft Janaillac voor Air France gewerkt.