De Indiase low-cost carrier IndiGo overweegt om een groot deel van de A320neo-order uit te rusten met motoren van CFM. De eerste toestellen hebben motoren van Pratt&Whitney, maar die geven veel problemen.
Net als andere carriers moest ook IndiGo wachten op de aflevering van de eerste toestellen. Afgelopen vrijdag nam de maatschappij het vierde toestel in ontvangst. Voor het restant van de order overweegt de maatschappij nu motoren van CFM, schrijft Bloomberg.
IndiGo heeft bij Airbus een firm order geplaatst voor maar liefst 430Â A320neo’s en heeft Pratt&Whitney gekozen als motorenleverancier voor de eerste 150 exemplaren. Vanaf toestel 151 kan de maatschappij van motorbouwer switchen. “We willen heel graag weten wat andere maatschappijen van de motor van CFM vinden”, stelt Aditya Ghosh, president van IndiGo. Op basis van die informatie wil IndiGo beslissen welke motoren onder de resterende 280 toestellen gehangen worden. Als de keuze op CFM valt, mag de bouwer in ieder geval 560 Leap-motoren leveren.
Problemen
De motoren van Pratt&Whitney kampen al maanden met problemen. In warme klimaten moeten de motoren eerst een paar minuten stationair draaien voor ze gestart kunnen worden. “Dit zorgt voor vertragingen en beperkt onze mogelijkheid voor een snelle tunaround-tijd. Daar is ons businessmodel op gebaseerd”, aldus Ghosh.