fbpx
ColumnNieuwsOpinie

Column Hans de Jong: Drones Mania

Een jaar of tien geleden kwam ik op een conferentie van de Amerikaanse FAA een lobbyist tegen die met verve vertelde over de ontwikkeling van unmanned aircraft systems (UAS). Ik kon toen niet vermoeden dat de drone, zoals dit apparaat in de volksmond genoemd wordt, zo een hoge “vlucht” zou nemen. Het zou zo maar eens hét speeltje van de komende jaren kunnen worden. Het vliegen met model vliegtuigjes heeft zich nooit mogen verheugen op een heel grote populariteit, maar met de aanschaf van een drone lijkt dat wel het geval. Als ik het me nog goed herinner moest ik toentertijd een radio zendmachtiging aanvragen om met dat model te mogen vliegen.

Het lijkt me logisch dat regels worden gesteld aan drone gebruik al is het maar vanuit een veiligheidsperspectief. Het ministerie van Infrastructuur heeft gekozen voor een mathematische benadering door te stellen dat er bij voorkeur niet hoger gevlogen mag worden dan 50 meter en 100 meter van de persoon vandaan (en in het zicht) en drie kilometer verwijderd van een vliegveld. Rondom de grote vliegvelden mag het helemaal niet. In een tijdperk waar een doorsnee burger niet eens in staat is om een kolommetje van 10 getallen uit het hoofd bij elkaar op te tellen, lijkt mij de verantwoordelijkheid voor het precies uitmeten van de in de richtsnoeren van het ministerie neergelegde meters en kilometers wel wat teveel gevraagd. Bovendien wat is nu spannender dan eens te kijken of je speeltje niet een stuk hoger kan vliegen dan de door de Staatssecretaris voorgestelde 50 meter. Je vraagt Jos Verstappen ook niet om een Maserati uit te proberen en dan te verwachten dat hij de 120 kilometer limiet niet overschrijdt.

Meer voorlichting lijkt ook op komst. Staatssecretaris Dijksma in een Postbus 51 spotje; ik zie het voor me. Haar drone op 50 meter hoogte en precies drie kilometer van het vliegveld verwijderd. Ik zelf ga tijdens de reclameblokken op TV altijd koffie zetten, toiletbezoek brengen of de vaatwasmachine uitruimen, maar ik ben er van overtuigd dat de verknochte drone gebruiker aan de TV gekluisterd blijft zitten om te kijken hoe de bewindspersoon het ding verantwoordelijk bestuurt. Hoe het ministerie denkt de radio spotjes te gaan vullen, vergt wel wat meer creativiteit vermoed ik om te voorkomen dat de drone gebruiker liever buiten gaat spelen met zijn of haar drone tijdens de uitzending van de voorlichting door de overheid.

Ik heb me laten vertellen dat het met de handhaving wel goed komt. Agent Bromsnor is opgelijnd om de drone gebruiker goedschiks of kwaadschiks de regels bij te brengen en de boel te handhaven. In het uiterste geval moet de drone worden ingeleverd. Geconfisqueerd dus. De meeste rechters hebben nu al geen tijd om zaken op tijd af te handelen, dus wat gaan die doen met verontwaardigde drone bezitters die net 10 meter boven de door het ministerie voorgestelde maximum aan het vliegen zijn. Inmiddels heeft de sector een dringende oproep gedaan om naar aanleiding van recente incidenten op Schiphol met “echte” maatregelen te komen. Ik heb deze verbondenheid in de sector lange tijd niet gezien, maar chapeau mensen.

Waar was Bromsnor toen deze incidenten rondom Schiphol plaatsvonden? Waarschijnlijk had hij betere dingen te doen dan achter een drone aan te rennen. Ik ben het met de sector eens dat registratie een goede eerste stap zou zijn. De FAA heft al een dergelijke regeling en in ieder geval is de eigenaar van het vehicle te traceren. Ik heb me laten vertellen dat er drones in alle soorten en maten te verkrijgen zijn en het lijkt louter een kwestie van tijd dat ze groter en zwaarder worden. Enige vorm van opleiding lijkt het overwegen waard. Ook goed voor de werkgelegenheid, want er wordt een nieuwe markt voor opleidingen gecreëerd. Je mag met een paard ook niet zo maar de openbare weg op.

EASA gaat zich ook met de regelgeving van de UAS bezig houden, zo stond in het strategisch document van de Europese Commissie, dus het komt allemaal goed maar zo lang moeten we maar roeien met de riemen die beschikbaar zijn en zorgen dat Bromsnor zijn werk blijft doen. We moeten er toch niet aan denken dat er in die tussentijd een ongeluk gebeurt waar een drone bij betrokken is. Dan zijn de (politieke) poppen helemaal aan het dansen.

Toch nog wat bemoedigende woorden. Ik las net een leuk artikel over een nieuwe camera. Startup Zero Zero Robotics heeft een uitvinding gedaan genaamd de Hover Camera. Het is geen drone, zo wordt gesteld, maar de camera heeft propellers verwerkt in twee inklapbare kooitjes. What is in a name?! Ik hoop dat de bedenker van de selfie stick inmiddels financieel binnen is, want de camera drone is on its way. Tijd om na te denken over nieuwe regelgeving, want met de selfie stick weet je tenminste waar je aan toe bent, maar met een zwevende camera blijft het maar afwachten, net als met de drones. Geen foto’s meer maken bij vliegvelden lijkt me en vijftig meter hoogte lijkt me het absolute maximum.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde artikelen

Back to top button