Recent maakten DDA Classic Airlines en Stichting Exploitatie Catalina het voornemen bekend om in de nabije toekomst te gaan samenwerken. De Stichting Exploitatie Catalina opereert sinds 2005 PBY-5A Catalina PH-PBY vanaf haar thuisbasis Lelystad. DDA Classic Airlines vliegt op dit moment met DC-3 Dakota PH-PBA vanaf Schiphol. Eerder dit jaar heeft KLM zich teruggetrokken als hoofdsponsor van DDA, waardoor DDA de operationele kosten goed onder de loep zal moeten nemen. Up in the Sky sprak met de voorzitters van beide stichtingen.
Arjan Dros, voorzitter van de Stichting Exploitatie Catalina: “Op vier gebieden onderzoeken we de mogelijkheden van samenwerking: Technische Dienst, Operations, Marketing en Finance. Dat International Aviation Support (IAS) nu formeel erkend is als onderhouds- en managementorganisatie voor zowel de DC-3 als de Catalina, kan worden gezien als een eerste aanzet.”
Feije Jaski, voorzitter van de Stichting DDA Classic Airlines, benadrukt dat het zeker nog geen uitgemaakte zaak is dat de stichtingen zullen gaan samenwerken: “We zijn nu nog in de fase van onderzoek, of en zo ja op welke manier we kunnen samenwerken.” DDA moet vanaf 1 oktober 2016 bovendien omzien naar andere huisvesting. Tot die datum heeft de PH-PBA nog onderdak in KLM Hangar 10. Voor dhr. Jaski is het echter niet vanzelfsprekend dat de DDA intrekt in de Catalina hangar op Lelystad: “Om een goede relatie te hebben, hoef je niet te gaan samenwonen. Een LAT-relatie kan ook prima werken”.
De verwachting is dat eind juni 2016 de besturen van beide verenigingen een beslissing zullen nemen over de samenwerking. Deze termijn is ook gekozen, zodat DDA nog voldoende tijd heeft om een nieuw onderkomen te kunnen vinden voor de DC-3. Wat de mate van samenwerking ook zal zijn, de registraties van beide toestellen passen al goed bij elkaar.
Door: Leonard van de Broek
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

