Op 22 april 2016 maakte Mitsubishi Heavy Industries bekend, dat het prototype van de X-2 zijn eerste vlucht heeft gemaakt. Het toestel, voorheen aangeduid als ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – Experimental) vloog in 26 minuten van de Mitsubishi vestiging op Nagoya airport naar de vliegbasis Gifu. Op Gifu is de testeenheid van de Japanse luchtmacht gestationeerd.
In het persbericht van Mitsubishi beschrijft de testpiloot van Mitsubishi de X-2 als “extreem stabiel”. Verder verliep de besturing van het vliegtuig “exact zoals gedurende de oefenvluchten op de simulator. Ik ben er 100% van overtuigd dat de X-2 een fantastisch toestel is, dat voldoet aan de eisen van het Ministerie van Defensie”, schrijft de piloot.
De weigering van Amerika om de Lockheed F-22 Raptor te exporteren wordt gezien als één van de redenen waarom Japan de ontwikkeling van de X-2 heeft doorgezet. De X-2 is een zogenaamd “vijfde generatie” gevechtsvliegtuig, dezelfde generatie als de F-35 Lightning II (JSF). Het komende jaar zal de X-2 een aantal testvluchten gaan uitvoeren.
Binnen twee jaar wordt het besluit verwacht, of de X-2 verder zal worden ontwikkeld tot de F-3. Op termijn zou de F-3 dan de Mitsubishi F-2 moeten gaan vervangen. De F-2 werd in de jaren 90 ontwikkeld door Mitsubishi en Lockheed, op basis van de F-16.
F-35
Overigens heeft Japan in 2011 besloten de aanschaf van 42 F-35’s, waarvan de meeste door Mitsubishi zullen worden gefabriceerd in de vestiging in Nagoya. Inderdaad, dezelfde locatie waarvandaan de X-2 zijn eerste vlucht maakte.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
