De Europese veiligheidsorganisatie EASA wil dat gebruikers van de Super Puma al hun helikopters controleren voor er weer mee gevlogen mag worden. Dit meldt Reuters.
In het zogeheten ’emergency directive’ staat dat alle helikopters gecontroleerd moeten worden. Punt van zorg is de gearbox, die zich onder de rotor bevindt. EASA wil dat gecontroleerd wordt of drie metalen stutten goed geïnstalleerd zijn. Die onderdelen helpen om de rotor aan de helikopter te houden. Pas nadat een toestel gecontroleerd is, mag het weer vliegen.
Fabrikant Airbus doet volgens EASA eenzelfde oproep en richt die ook aan de gebruikers van de militaire versie van het toestel. Onder andere Frankrijk, Brazilië en Japan vliegen met de helikopter. Volgens Airbus kunnen de toestellen na de controle wel weer gebruikt worden. De Noorse en Britse luchtvaartautoriteit houden hun vliegverbod desondanks in stand.
Crash
De waarschuwing komt na de crash van een Noorse Super Puma van vrijdag. De helikopter stortte voor de kust van Bergen in zee. Alle dertien inzittenden kwamen daarbij om het leven. Dinsdag sloot het Noorse onderzoeksteam al uit dat de crash veroorzaakt is door een menselijke fout.