fbpx
ColumnColumn GoofNieuwsOpinie

Twente’s Eerste | column Goof

De JetNetherlands Citation Sovereign+ PH-HGT maakt van Twente weer een vliegveld…

Nauwelijks tien jaar oud lag ik in een weide aan het eind van de Hofmeijerweg te kijken hoe de Lockheed T-33’s met hun dayglow tiptanks rondjes draaiden boven het Twentse land. Hoe had ik ooit kunnen bevroeden dat ik aldaar nog eens als enige passagier in een Cessna Citation Sovereign Plus zou landen? Languit liggend in weldadig rundleder? Voordat u verkeerde conclusies trekt over mijn maatschappelijke succes: het ging om een journalistiek project: verslag doen van de eerste commerciële vlucht naar EHTW sinds 2007.

Piloot Sander Starreveld (links) en first officer René Habets (c) Goof Bakker
Piloot Sander Starreveld (links) en first officer René Habets (c) Goof Bakker

Van het vorstelijke rundleer en het gepolitoerde notenhout heb ik overigens nauwelijks kunnen, of willen, genieten: gehurkt tussen de seatsvan captain Sander Starreveld en First Officer René Habets volg ik vanaf Doncaster, waar het toestel voor onderhoud was, gefascineerd deze bijzondere vlucht naar Twente.
De beide crewmembers en de Garmin 5000, waar de beide mannen in Wichita nèt hun recurrent training hebben op hebben gedaan, worden meteen op de proef gesteld, door het aanvliegen van dit onbekende terrein.

Starreveld: “Ik heb zelf, samen met Bert Kraan, behoorlijk de hand gehad in het opzetten van het nieuwe verkeerspatroon rond Twente. Rekening houdend met geluidsoverlast hebben we een nieuw VFR-circuit gedefinieerd voor grotere vliegtuigen. Er was vrijwel niets bruikbaars meer. We moesten van scratch beginnen. Ik heb wel met een half oog naar het kaartje van Cannes gekeken, een veld waar ik uit hoofde van mijn functie natuurlijk geregeld kom!”
Ik zie op de grote displays mij heel bekende namen: BECKU, ZWAAIKOM en LONNEKE. Met name ‘de Zwaaikom’, lang geleden een populaire zwemgelegenheid in Hengelo, doet herinneringen opkomen.

Procedure
Sander Starreveld is hiertoe overigens speciaal gekwalificeerd; na een modulaire vliegopleiding werkte hij in diverse functies bij de KLM en Martinair, maar ook nog drie jaar bij ‘de inspectie’, zoals dat heet. Kennis van die kant van het vliegspectrum is natuurlijk zeer goed van pas bij dit soort projecten.
Vanaf de Veluwe wordt na de melding ‘no significant traffic’ de route VFR vervolgd. Veelbetekenend is dat zowel Nieuw Milligen als verkeersleider Bert Oltshof (wiens eerste en meteen laatste ‘vlucht’ dit is; de man gaat na vele jaren bewezen diensten met pensioen) zich vergissen, en ‘Teuge Radio’ antwoorden, waar het natuurlijk ‘Twente Radio’ moet zijn. Begrijpelijk en veelbetekenend!

Starreveld zet het grote toestel ‘op het handje’ boterzacht neer op de smetteloze baan. Het weer is excellent, de spottersheuvel zwaar bezet, het comité volledig en indrukwekkend: Twente & Teuge-directeur Meiltje de Groot, Aopa-penningmeester John van Asperen èn Gedeputeerde Eddy van Hijum van de provincie Overijssel en wethouder Patrick Welman van Enschede.
Ik hou me maar even op de achtergrond; deze sjofele journalist kan bij deze eenvoudige, doch zorgvuldig georkestreerde ceremonie alleen maar voor verwarring zorgen.

Even later verschijnt al de Porsche Carrera van de eerste huurder op het tarmac. De Dom Perignon en de luxe broodjes, die in Doncaster in de koeling gezet, zijn voor hen bestemd. De bofkonten stijgen in, en even later maakt het toestel een vreugderondje boven het Twentse land, zo te zien boven de buitenwijken van Hengelo. “Mag wel een keertje”, denk ik: “Een commercieel-gezond en levendig Vliegveld Twente: ze moeten er maar aan wennen daar.”

Terugweg
Omdat ik terug wil naar het Westen krijg ik heel vriendelijk een lift van Meiltje de Groot, die me als directeur natuurlijk nu mooi even kan schetsen hoe het met Twente gaat, en mòet gaan in de toekomst: “Loopt best lekker allemaal. Vanaf 1 maart hebben maar liefst drie business-jet-bedrijven gevraagd om ontheffing. Die gaan dus naast de vliegclub en de zwevers van het veld gebruik maken. We hebben daarvoor een systeem bedacht waarbij het veld telkens voor ongeveer een uur geblokt wordt voor naderend commercieel verkeer, zeg maar. In het najaar neemt de provincie als het goed is een Luchthavenbesluit, en dan is het veld weer open voor alle verkeer. Dan kan ook Aeronextlife, het bedrijf dat op Twente B737’s gaat ontmantelen, toestellen aanvoeren. Het concept ‘Technology Base Twente’ gaan we dan verder gaan invullen. Het idee is: een high-tech-bedrijventerrein, gegroepeerd rond een start- en landingsbaan.”

Met de TU in de buurt èn de steeds groter wordende mogelijkheden voor geïndividualiseerd luchtvervoer helemaal niet zo’n gek idee. Daar kan ondernemer Dik Wessels eigenlijk best nog wat extra miljoentjes aan besteden, toch?

Goof Bakker

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.
Back to top button