Boeing kijkt bij de testvluchten met de 737 Max ook hoe het toestel vliegt met één winglet. De bouwer wil de MAX laten certificeren om met één winglet te mogen vliegen, meldt FlightGlobal.
Op dit moment mag een toestel met een missende -of beschadigde winglet geen passagiers vervoeren en mag het vliegtuig één vlucht maken: naar een basis waar de schade gerepareerd kan worden.
De nieuwe versie van de 737 heeft een winglet waarbij een deel naar beneden wijst. Dat deel kan beschadigen op het platform of tijdens het taxiën. “Het komt niet vaak voor, maar het gebeurt wel”, stelt Keith Leverkuhn, programmamanager van de 737.
Boeing onderzoekt nu hoe het toestel tijdens een vlucht reageert als de winglet deels of helemaal ontbreekt. Dat gebeurt bij één vleugel, maar ook bij beide vleugels. De bouwer wil de 737 met die testomstandigheden laten certificeren voor de zogeheten ‘minimum equipment list’.
In dit document staat per vliegtuigonderdeel genoteerd in welke situatie er nog mee gevlogen mag worden, of met welke beperkingen. Als er in staat dat de 737 MAX mag vliegen met één winglet, is er bij een kapotte winglet niets aan de hand. Als dat er niet staat, mag het toestel met een kapotte winglet niet vliegen.
Testen
Eén van de problemen die kan optreden als de winglet beschadigd is, is dat de stabiliteit van het toestel aangetast wordt. Volgens Leverkuhn laten analyses zien dat er geen probleem zal zijn. “Maar we kunnen het niet met een pen wegstrepen, we moeten het testen”, zegt hij.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

