Bombardier gaat geen grotere versie van de CSeries ontwikkelen. Dit stellen drie anonieme bronnen tegenover Reuters.
Diverse media en analisten voorspelden eerder dat een grotere variant van de CS300, de CS500 genaamd, ontwikkeld zou worden. Dat toestel zou de concurrentie aan moeten gaan met de grootste narrowbodies van Airbus en Boeing. Die toestellen kunnen minimaal 150 passagiers vervoeren. Van die ontwikkeling zou nu geen sprake meer zijn. “Dat plan ligt niet op tafel”, laat een anonieme bron aan Reuters weten.
In een eerder stadium zei de nieuwe CEO van Delta Airlines nog dat de maatschappij wel interesse had in een grotere variant van het Canadese toestel. Delta bestelde vorige week 75 CS100’s, een order waar Bombardier al lange tijd op zat te wachten. Volgens Canadese media kan de ontwikkeling van een groter toestel ook deel uitmaken van een financieel steunpakket wat de Canadese regering de vliegtuigbouwer wil bieden.
Focus
Alain Bellemare, CEO van Bombardier, verwees de geruchten vorige week al naar het rijk der fabelen. De bouwer focust op de CS100, -300 en een nieuwe businessjet. “Ik denk dat dat voor ons voldoende is. Onze businesscase is rond de CSeries gebouwd.” De CS500 lijkt dus de ijskast in te kunnen.
Bestaansrecht
Met een groter toestel zou Bombardier zich direct in de concurrentiestrijd tussen Airbus en Boeing mengen. De CS100 is net te klein om te kunnen concurreren met de 737 -en A320neo familie. De strijd in dat marktsegment voert Bombardier met Embraer, niet met de mastodonten uit Seattle en Toulouse. Ook in die ‘kleine’ strijd heeft de Canadese fabrikant moeite om het toestel aan de man te krijgen.
Een toestel voor minimaal 150 personen zet Bombardier wel lijnrecht tegenover Airbus en Boeing. De vraag is dan of de bouwer daar verstandig aan doet, gezien de strijd die beide bouwers onderling uitvechten op de narrowbody-markt. Boeing en Airbus zijn al jaren actief en bieden maatschappijen verschillende opties voor de MAX en ‘neo’ met 150 zitplaatsen of meer. Bombardier heeft met de CSeries slechts één smaak in de aanbieding.