Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»“Bombardier niet geïnteresseerd in CS500”
Nieuws

“Bombardier niet geïnteresseerd in CS500”

Bas JoosseDoor Bas Joosse05/05/2016Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Interieur van de CS100 ©Brussels Airport
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Bombardier gaat geen grotere versie van de CSeries ontwikkelen. Dit stellen drie anonieme bronnen tegenover Reuters.

Diverse media en analisten voorspelden eerder dat een grotere variant van de CS300, de CS500 genaamd, ontwikkeld zou worden. Dat toestel zou de concurrentie aan moeten gaan met de grootste narrowbodies van Airbus en Boeing. Die toestellen kunnen minimaal 150 passagiers vervoeren. Van die ontwikkeling zou nu geen sprake meer zijn. “Dat plan ligt niet op tafel”, laat een anonieme bron aan Reuters weten.

In een eerder stadium zei de nieuwe CEO van Delta Airlines nog dat de maatschappij wel interesse had in een grotere variant van het Canadese toestel. Delta bestelde vorige week 75 CS100’s, een order waar Bombardier al lange tijd op zat te wachten. Volgens Canadese media kan de ontwikkeling van een groter toestel ook deel uitmaken van een financieel steunpakket wat de Canadese regering de vliegtuigbouwer wil bieden.

Focus
Alain Bellemare, CEO van Bombardier, verwees de geruchten vorige week al naar het rijk der fabelen. De bouwer focust op de CS100, -300 en een nieuwe businessjet. “Ik denk dat dat voor ons voldoende is. Onze businesscase is rond de CSeries gebouwd.” De CS500 lijkt dus de ijskast in te kunnen.

Bestaansrecht
Met een groter toestel zou Bombardier zich direct in de concurrentiestrijd tussen Airbus en Boeing mengen. De CS100 is net te klein om te kunnen concurreren met de 737 -en A320neo familie. De strijd in dat marktsegment voert Bombardier met Embraer, niet met de mastodonten uit Seattle en Toulouse. Ook in die ‘kleine’ strijd heeft de Canadese fabrikant moeite om het toestel aan de man te krijgen.

Een toestel voor minimaal 150 personen zet Bombardier wel lijnrecht tegenover Airbus en Boeing. De vraag is dan of de bouwer daar verstandig aan doet, gezien de strijd die beide bouwers onderling uitvechten op de narrowbody-markt. Boeing en Airbus zijn al jaren actief en bieden maatschappijen verschillende opties voor de MAX en ‘neo’ met 150 zitplaatsen of meer. Bombardier heeft met de CSeries slechts één smaak in de aanbieding.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Bombardier Cseries Industrie Ontwikkeling
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025Lieneke Koornstra
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?