Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»EASA en FAA keuren CFM’s Leap-1B goed
Onderwerpen

EASA en FAA keuren CFM’s Leap-1B goed

Bas JoosseDoor Bas Joosse05/05/2016Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een Leap 1B motor ©CFM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De nieuwe Leap-motor van CFM, de Leap-1B, is goedgekeurd door de EASA en de FAA. Met de typecertificering op zak kan de motor in 2017 commercieel ingezet worden.

“Dit is een andere grote mijlpaal voor iedereen die aan het programma werkt”, stelt Allen Paxson, executive vice president bij CFM. Volgens Paxson is CFM de enige motorbouwer die twee certificaten tegelijkertijd krijgt.

De Leap-1B gaat voor Boeing de 737 MAX aandrijven. De motor maakte eind januari de eerste vlucht onder het testtoestel van de MAX. Inmiddels zijn er meer dan honderd vlieguren gemaakt met drie toestellen, laat CFM weten. De motoren voldoen volgens de bouwer aan de verwachtingen.

Inmiddels heeft CFM meer dan 6200 Leap-1B’s op de productielijst staan: voor 3090 Boeings mag een motor geleverd worden. Vaak bestellen maatschappijen ook nog een aantal reservemotoren erbij. Het totale aantal bestelde Leap-motoren staat op meer dan 10.000 stuks.

Verschil
De Leap-1B verschilt iets van de Leap-1A, die gebouwd wordt voor de A320neo-family van Airbus. De aansturingsmodule van de 1B zit aan de zijkant van de motor. Bij de Airbus A320 zit dit onder de motor. Het verschil is nodig omdat een 737 lager op zijn wielen staat en daarom niet voldoende ruimte onder de motor zou hebben als er een Airbus motor onder geplaatst zou worden.

Geen problemen
De problemen die concurrent Pratt & Whitney op dit moment heeft met hun motor voor de ‘neo-family’ worden bij CFM niet verwacht, zei CFM’s technisch manager Jérome Gregoire eerder tegen Up in the Sky. “Onze Leap en de motor van de concurrent hebben hetzelfde brandstofverbruik en wij bereiken dat zonder versnellingen. Daardoor hebben we veel minder onderdelen waar iets mis mee kan gaan.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Boeing 737 MAX CFM Industrie Leap motoren Productie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?