Icelandair heeft voor het eerst sinds 2012 een widebody aan de vloot toegevoegd. Het gaat om een Boeing 767-300ER. Een tweede 767 wordt over een paar weken in gebruik genomen.
Volgens de maatschappij wordt met de widebody’s de capaciteit met ruim veertig procent verhoogd. Aan boord van de 767’s kunnen 262 passagiers mee. De toestellen zijn in 2000 gebouwd en werden in de winter al overgedragen aan de IJslandse carrier. In de afgelopen maanden zijn de Boeings opgeknapt en voorzien van nieuw inflight-entertainment, “gate-2-gate” wi-fi en nieuwe stoelen. De maatschappij zegt de 767’s vanwege de groei nodig te hebben.
Tussen 2003 en 2012 vlogen er ook al 767’s bij Icelandair, de maatschappij had er op het hoogtepunt vijf in dienst. In de 767 gaan 262 passagiers. Er zijn 25 stoelen in wat Icelandair noemt de SAGA-class in een 2-1-2 opstelling. Er zijn drie rijen economy comfort in 2-3-2 opstelling. De rest van het toestel is voor normale economyclass, ook in een 2-3-2 opstelling.
Bestemmingen
De toestellen worden vanuit Reykjavik ingezet naar New York, Chicago en een aantal populaire Europese bestemmingen. Amsterdam hoort hier ook bij, naar Schiphol wordt vlucht FI500/501 vanaf 15 mei met een 767 uitgevoerd.
Vloot
Icelandair heeft op dit moment een vloot van 28 toestellen, waarvan slechts twee widebody’s. De andere 26 toestellen zijn 757’s. Hiermee is de maatschappij één van de grotere Europese gebruikers van de 757. Sinds 2009 is het routenetwerk van Icelandair bijna verdriedubbeld met een capaciteitstoename van 1.3 miljoen tot 3.7 miljoen. In het zomerseizoen vertrekken er dagelijks meer dan 100 vluchten vanuit Noord-Amerika, Europa en IJsland.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!