De voorzitter van de Duitse parlementaire commissie voor defensie, Wolfgang Hellmich, heeft Airbus om opheldering gevraagd over de leveringsproblemen rond de A400M. De Duitse politicus zei tegen enkele Duitse kranten, dat hij van Airbus uitleg verwacht over de technische problemen en de mogelijke oplossingen hiervoor. Ook wil hij duidelijkheid over hoeveel toestellen Airbus dit jaar verwacht te kunnen leveren. Tot nu toe heeft Duitsland drie van de bestelde 53 A400M’s geleverd gekregen. Hellmich verwacht van de Duitse minister van Defensie een risico-inschatting en sluit zelfs niet uit dat Duitsland zich terugtrekt uit het project.
C.160 Transall
De vertraagde levering dwingt de Duitse luchtmacht om de verouderde C.160 Transall transportvliegtuigen (in gebruik sinds 1967) langer in dienst te houden. Ter aanvulling en overbrugging zou er zou zelfs worden gekeken naar de mogelijke aanschaf van een aantal C-130J Hercules toestellen – een directe concurrent van de A400M.
Motorproblemen
Bij de recente presentatie van de kwartaalcijfers zei Tom Enders, CEO van de Airbus Group, dat er nieuwe onverwachte problemen waren met de ‘gearbox’ van de turboprop motoren van de A400M. Mogelijke gevolgen hiervan zijn extra kosten en opnieuw vertraging in de levering. De TP400 motoren van de A400M zijn in meerdere opzichten vernieuwend. Volgens de fabrikant, het consortium Europrop, is het de krachtigste ‘single prop’ turboprop motor ter wereld. Per vleugel zijn beide propellors contra-roterend, dit in tegenstelling tot de meeste viermotorige (turbo)prop vliegtuigen. Hierdoor is er minder ‘torque’ (torsiekracht) en ‘prop wash’ (verstoring van de luchtstroom) bij de vleugels. De vier motoren zijn echter niet contra-roterend. Omdat de vier motoren dezelfde draairichting hebben, is de ‘gearbox’ bij twee van de vier motoren zo aangepast dat de propellor de andere kant op draait.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

