Het Afrikaanse fastjet viert de twee miljoenste passagier terwijl een vliegtuig wordt uitgefaseerd door problemen.
Twee miljoen
Vijftien maanden nadat de jonge maatschappij de miljoenste passagier binnenhaalde is er nu de mijlpaal van de tweemiljoenste. De Tanzaniaan Peace Mteketa Matovu was de gelukkige. Ze reisde van Nairobi naar Dar es Salaam en werd verrast met een bos bloemen. Sinds de oprichting in november 2012 zijn er meer dan 281.000 vluchten uitgevoerd. De maatschappij zit nu op wekelijks 250 vluchten.
Vloot
Lang heeft fastjet met drie A319’s gevlogen. Afgelopen half jaar zijn er versneld drie extra A319’s toegevoegd aan de vloot. De passagiersaantallen beenden echter de vlootgroei niet bij. Fastjet heeft besloten één A319 eerder dan gepland terug te sturen naar de leasemaatschappij. Het toestel zou in oktober teruggaan, maar is per direct uit de vloot gehaald. Er zijn nu nog vijf toestellen, waarvan één eigendom van de maatschappij. Eén van die toestellen heeft een lease die in december afloopt. Het bestuur zegt voortdurend te kijken naar de vloot omvang.
Fastjet
Onder andere opgericht door de oprichter van easyJet, Helios, en met easyJet mensen aan het roer is fastjet een van de weinige LCC’s van Afrika. Met name door protectionistische maatregelen is het lastig voor fastjet te groeien. Voor elk land moet een nieuwe Air Operator Certificate aanvragen en fastjet wordt daar dikwijls in tegengewerkt uit angst voor concurrentie. Het verkrijgen van de AOC’s, maar ook van landingsrechten duurden zoveel langer dat de bestelde toestellen eigenlijk te vroeg kwamen. Hierdoor kwam het bedrijf in de problemen. Helios eiste het aftreden van het managementteam wegens tegenvallende resultaten. Inmiddels zitten er deels nieuwe mensen aan de top.
Fastjet vliegt op Dar es Salaam, Mwanza, Kilimanjaro, Mbeya and Zanzibar in Tanzania, en internationaal routes naar Johannesburg in Zuid-Afrika, Lusaka in Zambia, Harare en Victoria Falls in Zimbabwe, Entebbe in Uganda en Nairobi in Kenya. Naast een AOC in Tanzania heeft fastjet een maatschappij in Zimbabwe. Uganda en Zambia staan in de planning.
De kersverse CEO, Richard Bodin, zegt: “We’ve made it possible for entrepreneurs to be spared the time it would have taken them to travel between cities by road, for families who would otherwise be disconnected by distance to reconnect with one another, and for tourists to connect to some of the continent’s most remarkable destinations, such as Kilimanjaro and Victoria Falls.”