De vliegvelden van Cuba kunnen de plussen in bezoekersaantallen amper aan. Vooral Havana Airport heeft het zwaar.
In 2015 bezochten 3,5 miljoen mensen het eiland, dat waren er 500.000 meer dan in 2014 (+17%) en een miljoen meer dan in 2010. Het eerste kwartaal van 2016 laat een stijging van 13,5% zien ten opzichte van het zelfde kwartaal in 2015. Grootste stijger in dat kwartaal wat betreft herkomst is de VS, met 93% meer bezoekers, in totaal een kleine 100.000 van de 1,5 miljoen toeristen. Sinds de VS en Cuba in december 2014 de banden aanhaalden is het toerisme sneller gestegen dan de jaren daarvoor. Zowel touroperators als Cubanen zeggen in verschillende media dat Cuba de toestroom niet aan kan. Overal is het te merken, van restaurants tot de bus op het vliegveld.
Hotels
In sommige regio’s zijn de groeipercentage nog veel groter. Havana zag 37% meer toeristen in Q1 van 2016. De prijzen van hotels in Cuba zijn als een gek aan het stijgen. De overheid probeert het bij te houden door nieuwe hotels te bouwen, maar die laten nog op zich wachten. Er komen niet alleen nieuwe gebouwen, ook oude vaak koloniale gebouwen in het centrum worden opgeknapt en omgetoverd tot hotel. Momenteel zijn er 63.000 hotelkamers in het hele land. In 2020 moeten dat er 85.000 zijn. De meeste kamers komen in de strandresorts en niet in de culturele gebieden, zoals Havana, Santiago de Cuba en Viñales.
Vliegvelden
De vliegvelden kunnen de toestroom niet aan. Dit is vooral te merken op het vliegveld van Havana, Jose Martí Airport. Er zijn te weinig bagagekarren of vliegtuigtrappen. Een werknemer in de terminal voor VS vluchten zegt dat iedereen zijn best doet, maar dat het eigenlijk gekkenwerk is. “Alle apparatuur is verouderd en moet worden vervangen,” zegt hij tegen Reuters. Van oudsher is er een aparte terminal voor chartervluchten (T2) die in de volksmond de VS-terminal wordt genoemd. T2 bevindt zich aan de andere kant van het vliegveld. Vanuit T1 gaan de binnenlandse vluchten. T3 is het grootst en modernst, daar komen alle andere toeristen aan. Dan is er nog T5 voor de flagcarrier Cubana de Aviación. T4 is voor vracht.
In 2010 in T2 opgeknapt en uitgebreid, maar volgens werknemers dus nog steeds te klein en niet modern genoeg. T3 wordt vanaf dit jaar onder handen genomen. Er komen meer aerobridges en de oostvleugel wordt vergroot om meer vliegtuigen te kunnen ontvangen. Met he project is ruim €200 miljoen gemoeid.
Er wordt ook gesproken over een geheel nieuw vliegveld op een terrein tien kilometer van het vliegveld verwijderd wat nu een militaire basis is. Het zou onderdeel moeten zijn van een groter project om de haven uit te breiden en een spoorverbinding tussen vliegveld, haven (vooral voor cruiseschepen) en de stad. Het vliegveld moet ontwikkeld worden als grote hub voor Latijns-Amerika.