Kenya Airways heeft een leaseovereenkomst gesloten met Turkish Airlines voor de verhuur van één van de drie B777-300’s.
In januari van dit jaar werd al bekendgemaakt dat de Turkse flagcarrier alle drie de triple sevens zou overnemen van Kenya. Het sluiten van de overeenkomst betekent daarom een stap in de goede richting voor beide maatschappijen. Kenya nam in het kader van kostenbesparingen afstand van de toestellen omdat ze te groot en te duur waren. In plaats van de B777 vliegt de maatschappij nu met de kleinere B787. Turkish Airlines daarentegen kan de toestellen vanwege de enorme expansie goed gebruiken en zal de toestellen inzetten op routes van Istanbul naar Mumbai en Delhi.
Ook B777-200
Eerder dit jaar verkocht Kenya al twee van haar B777-200ER’s aan een Amerikaanse chartermaatschappij. Ook werden er twee B787’s geleased aan de Midden-Oosterse maatschappij Oman Air.
Recordverlies
Kenya Airways verkeert momenteel, financieel gezien, in zwaar weer. In 2015 leed de maatschappij een recordverlies van 25,7 miljard Keniaanse shilling (KES), omgerekend zo’n 220 miljoen euro. Volgens CEO Mbuvi Ngunze is dit voornamelijk veroorzaakt door sterke concurrentie vanuit het Midden-Oosten en hoge operationele kosten.
“Het leasen en verkopen van toestellen zal de vlootkosten maandelijks met 7 miljoen dollar beperken en is onderdeel van ons strategisch plan om Kenya Airways weer winstgevend te maken binnen 18 tot 24 maanden”, aldus Mbuvi Ngunze.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!