• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Schiphol zet in op automatisering

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Problemen NS lijken verholpen

    05/06/2023
  • Achtergrond

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023
  • Editors’ choice

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Bjorn Hassert: Hogerop
Column

Column Bjorn Hassert: Hogerop

Bjorn HassertDoor Bjorn Hassert09/05/2016Update:28/08/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©isgeschiedenis
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ik vat tien jaar geschiedenisonderwijs als volgt samen:

Ten eerste: geschiedenis is gekleurd. We horen meestal het verhaal van de winnaar, niet dat van de verliezer.
Ten tweede: geschiedenis is soms weinig meer dan dat. Een verhaal, dus.
Ten derde: het gaat voornamelijk om lessen over het verleden, niet om lessen uit het verleden.

Je kunt de wereldgeschiedenis ook vanuit een andere invalshoek bekijken. Vanuit een perspectief dat beter zicht biedt op hoe ‘Gisteren’ zich verhoudt tot ‘Vandaag’, of zelfs tot ‘Morgen’.
De mens wil voortdurend hogerop is zo’n alternatief gezichtspunt dat veel historische hoogte- en dieptepunten kan verklaren.

(c) wikimedia commons
(c) wikimedia commons

In overdrachtelijke zin kun je zo onze evolutionaire, politieke en economische geschiedenis eens opnieuw tegen het licht houden.

Na lang met hun ledematen over de grond geschuifeld te hebben, zochten onze voorouders het uiteindelijk immers hogerop. Homo Erectus, de rechtopstaande mens, was een feit.

Ook aan veel oorlogen lag weinig meer ten grondslag dan een land, bevolkingsgroep of systeem dat meende boven anderen te moeten staan.

En zou een blinde ambitie om hogerop te komen ook niet de recente global financial crisis kunnen verklaren?

In een meer letterlijke interpretatie wordt ook de luchtvaartgeschiedenis getekend door de aspiratie om hogerop te komen, door de droom om te kunnen vliegen als een vogel.

Daedalus en Icarus kregen dat als eersten voor elkaar. Tot de zon Icarus’ doe-het-zelf vleugels deed smelten.  Een les uit het verleden voor kitplane afficionados: overweeg eens een minder riskante vrijetijdsbesteding?

Marco Polo beschreef hoe de Chinezen al in de dertiende eeuw soldaten als ‘uitkijkpost’ vastbonden aan  vliegers.  Een van de oudste beschavingen ter wereld had dus al een helicopterview toen we in Europa nog te druk waren met stammenstrijd en Kruistochten.  Amerika was toen nog een prairie.  Zijn beschrijving toont bovendien aan dat Chinezen al eeuwenlang bezig zijn met luchtvaart.  Wie goed luistert, hoort ook hier een les uit het verleden: verspil geen energie met gezeur over het succes van de Gulf carriers. Die Emirati vliegen immers nog geen vijftig jaar. Leef in de 21e eeuw, de eeuw van China.  KLM intensiveerde onlangs de banden met Chinese partners. Chapeau.

Als je de menselijke ambitie om hogerop te komen als uitgangspunt neemt, dan is Frank Whittle een van de belangrijkste personen uit de wereldgeschiedenis. Hij kreeg immers de eerste straalmotor aan de praat. Al in 1937. We zullen het nooit weten, maar wellicht had het einde van de Tweede Wereldoorlog bespoedigd kunnen worden wanneer geallieerde vliegtuigen eerder met zijn jets waren uitgerust?

(c) Prezi
(c) Prezi

 

Ons wereldbeeld is in ieder geval voorgoed veranderd sinds de straalmotor onder de vleugels van verkeersvliegtuigen werd gehangen. Vanaf dat moment konden we allemaal vliegen als vogels.  Hoger, sneller en verder dan ooit. De wereld werd gevoelsmatig kleiner. Luchtvaart bracht mensen dichter tot elkaar.

KLM_Boeing_747_PH-BFI_City_of_Jakarta_Schipho-

Daar is een mooi woord voor: Concorde. Dat is Frans voor ‘eendracht’. Een bijzonder toepasselijke naam ook voor die pijlsnelle machine, die voor elkaar kreeg wat sinds de Slag bij Hastings nog niemand was gelukt: Fransen en Britten samen om de tafel.

Concorde_columnBjorn

Luchtvaart brengt ons hogerop, en schrijft daarmee geschiedenis.

 

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Bjorn Bjorn Hassert Column geschiedenis Luchtvaart
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde Artikelen

Opnieuw probleem gevonden bij Boeing 787

07/06/2023Redactie

Passagiers in moeilijke situatie na voorzorgslanding in Rusland

07/06/2023Redactie

Privéjet beklad met verf door klimaatactivisten

07/06/2023Redactie

Recent

Opnieuw probleem gevonden bij Boeing 787

07/06/2023

Passagiers in moeilijke situatie na voorzorgslanding in Rusland

07/06/2023

Privéjet beklad met verf door klimaatactivisten

07/06/2023
Populair

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Details bekend over terugkeer KLM 777

05/06/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?