Airbus heeft in april 52 toestellen afgeleverd. Daarnaast werden er 85 nieuwe vliegtuigen besteld.
De A320-family is verantwoordelijk voor tachtig procent van de nieuwe toestellen: 41 exemplaren werden afgeleverd aan diverse klanten. Rond de A320neo blijft de situatie zorgelijk. Lufthansa nam een tweede toestel af, maar meer positief nieuws is er nauwelijks. Airbus verlaagt de productiesnelheid van het toestel en diverse klanten ventileerden de laatste maanden hun onvrede, daarin staat Qatar Airways inmiddels niet meer alleen.
Widebody’s
In april werden er elf widebody’s afgeleverd: zes A330’s, drie A380’s en twee A350’s. Wie de klanten van de A330 waren, geeft Airbus niet prijs. De A38o’s zijn afgeleverd aan Emirates en Etihad. De A350’s gingen naar Singapore en Finnair. Voor Singapore was het de tweede A350, voor Finnair de vijfde. Vanuit de Airbusfabriek in Mobile (Verenigde Staten) werd de eerste ‘Amerikaanse’ A321 afgeleverd aan JetBlue.
Orders
De grootste order is voor Delta, dat 37 A321ceo’s bestelde. Een andere grote order is voor China Eastern Airlines, dat twintig A350-900’s bestelde. De andere bestellingen werden onder andere geplaatst door Air Côte D’Ivoire uit Ivoorkust en het Colombiaanse Avianca.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!