Op Schiphol is vanochtend de eerste A350 van Singapore Airlines geland. De splinternieuwe Airbus landde rond 06.45 uur op de Aalsmeerbaan. De inzet van dit nieuwe toestel werd traditiegetrouw door de brandweer ingeluid met een watersaluut. Iets na 11.50 uur vertrok de A350 weer met vluchtnummer SQ324 voor de retourvlucht naar Singapore. Vanaf vandaag vliegt het toestel dagelijks op deze route. Schiphol is de eerste long-haul bestemming waarop Singapore Airlines haar A350’s inzet.
Voor Schiphol was het de derde keer dat er een A350 landde. Finnair had in oktober de primeur en zette het toestel twee keer in.
Festiviteiten
Voor mediarelaties en andere genodigden verzorgde Singapore Airlines bij de eerste vlucht de nodige festiviteiten. Mak Swee Wah (Executive Vice Presitent Commercial bij Singapore Airlines) vertelde namens de luchtvaartmaatschappij over het nieuwe, zuinigere vliegtuigtype en over de langdurige samenwerking tussen Schiphol en Singapore Airlines. Ook sprak Hanne Buis (Head of Aviation Marketing Schiphol Group) namens de luchthaven over de positieve samenwerking die al sinds 1 april 1973 gaande is. Dit alles onder het genot van authentieke Singaporese hapjes.
A350
Mak Swee Wah gaf in gesprek met Up in the Sky aan dat de A350 uitermate geschikt is voor de route naar Amsterdam. “Dit is bij uitstek een missie voor dit vliegtuig. De juiste capaciteit. Daarnaast vraagt een vlucht van 12 uur om een efficiënt vliegtuig.” In 2006 kondigde Singapore Airlines een eerste order voor 30 A350’s aan. Op dit moment staan er 67 van deze toestellen in bestelling bij Airbus.
Op 2 maart 2016 werd de eerste A350 afgeleverd aan de luchtvaartmaatschappij. Sindsdien worden hier korte vluchten mee uitgevoerd naar Hong Kong en Kuala Lumpur voor ‘crew familiarisation’ op dit nieuwe vliegtuigtype. De stoelindeling die voor de vluchten naar Amsterdam worden gebruikt telt 253 stoelen: 42 business class, 24 premium economy en 187 economy class. Dit zijn 25 minder stoelen dan in de Boeing 777-300ER.
Vervanging
Met de komst van de nieuwe Airbussen kan Singapore Airlines verder met het uitfaseren van de oudere Boeing 777-200ER en Boeing 777-300. Het brandstofverbruik van de nieuwere Airbus is aanzienlijk lager. Daarnaast heeft de A350 grotere range (8100 nautische mijlen) en heeft de luchtvaartmaatschappij een geheel nieuw interieur voor de klant.
Dusseldorf
De volgende bestemming die Singapore Airlines vanuit Singapore Changi Airport met de A350 gaat bedienen is Dusseldorf. Vanaf 21 juli zal vlucht SQ338 drie keer per week uitgevoerd worden met de nieuwe aanwinst. Deze twee steden liggen relatief dichtbij elkaar. Volgens Mak Swee Wah wordt er niet in dezelfde vijver gevist. “De regio rond Dusseldorf is geweldig dichtbevolkt en zeker ook een andere catchment area. Een kleine groep mensen die exact in het midden wonen zullen kunnen kiezen. Maar de focus ligt in de gebieden dichterbij Amsterdam en Dusseldorf.”
De foto’s zijn van Maurits Vink.