Emirates koopt meer A380’s zelfs als de ontwikkeling van de A380neo niet doorgaat. Dit stelt Emirates president Tim Clark tegenover Reuters.
De carrier heeft op dit moment 77 A380’s in de vloot. “De toestellen die aan hun pensioen toe zijn, willen we vervangen door nieuwe A380’s”, zegt Clark. Dat de toestellen dan geen nieuwe motoren hebben, maakt daarbij dus niet uit.
De uitspraken van de president staan lijnrecht tegenover het eerdere standpunt van de maatschappij. Emirates verkondigde lange tijd dat er alleen nieuwe A380’s gekocht zouden worden als Airbus met een ‘neo’ zou komen. Airbus wikt en weegt al bijna een jaar over een verbeterde versie en stelt de go of no go uit. Als er groen licht komt voor het toestel, vliegt het op z’n vroegst in 2025.
Vloot
Voor Emirates lijkt dat tijdstip te laat; de oudste A380’s in de vloot zijn op dit moment acht jaar oud. Voor Emirates begrippen is dat oud; de gemiddelde leeftijd van de vloot ligt iets boven de zes jaar. De maatschappij laat zich erop voorstaan dat de vloot zo jong is. Als de A380neo in 2025 vliegt, zijn de oudste toestellen zeventien jaar oud. Andere maatschappijen vervangen hun toestellen ook ongeveer rond die leeftijd.
Doorontwikkeling
Het blijft überhaupt de vraag of de neo er komt: Airbus wikt en weegt al bijna een jaar over het doorontwikkelen van het toestel en stelt de go of no go uit. Emirates zette de vliegtuigbouwer al meerdere malen onder druk door grote orders in het vooruitzicht te stellen. De maatschappij is de enige partij die zich een zeer warm voorstander toonde van de neo. Andere maatschappijen lijken niet geïnteresseerd.
A380neo
Enerzijds kan de aankondiging van Clark de doodssteek betekenen voor de A380neo, als Emirates aangeeft ook met een normale A380 door te kunnen, lijkt er voor Airbus niet veel noodzaak om geld te steken in de ontwikkeling van nieuwe motoren. Aan de andere kant kan het voor de normale A380 een reddingsboei zijn.
Airbus kondigde eind april aan de productiesnelheid van de A380 te verlagen om zo de productielijn in leven te kunnen houden. Na dit nieuws uitte de eigenaar van Emirates kritiek op de salesafdeling van Emirates, die zouden niet genoeg hun best doen om toestellen verkopen. Als Emirates Airbus hierbij helpt, komt er op de productielijn weer wat vulling.