Ryanair moet een boete van 324.000 euro betalen aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) omdat de maatschappij niet duidelijk is over de ticketprijs. Dit heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven bepaald.
Ryanair kreeg de boete vorig jaar opgelegd door de Rotterdamse rechtbank. De maatschappij vermeldde niet alle kosten die bij een ticket gerekend worden, bood geen Nederlandstalige klantenservice na het boeken van een ticket en bood alleen een no-reply adres voor klachten. Bij het online boeken ontbrak bovendien een goede mogelijkheid om invoerfouten op te merken en te herstellen. De Ierse carrier ging in beroep tegen de uitspraak, het CBb oordeelt nu dat de rechtbank gelijk had.
De boete die Ryanair in eerste instantie moest betalen was 370.000 euro, maar werd verlaagd naar 324.000 euro. Dit gebeurde onder andere omdat de rechtbank niet binnen een ‘redelijke’ termijn met een uitspraak kwam. De uitspraak is definitief, omdat het CBb de hoogste rechter voor deze zaak is.