Iran Air heeft de laatste passagiersvlucht met een 747-200 uitgevoerd. Het bewuste toestel is 34 jaar oud en wordt nu aan de kant gezet.
De EP-IAI, gebouwd in 1982, voerde op 7 mei de laatste vlucht uit. Voor het vliegtuig in dienst kwam bij Iran Air vloog het voor Lufthansa en Air Universal. Lufthansa verkocht het toestel in 2004 aan Air Universal, dat de Boeing twee jaar later alweer van de hand deed aan Iran Air. Voor zover bekend is Iran Air de enige maatschappij die nog passagiers met een 747-200 vervoerde. Voor vrachtvervoer wordt het toestel nog door diverse maatschappijen gebruikt.
747SP
Naast de 747-200 vliegt de carrier ook nog met de 747SP. Van deze korte versie zijn slechts 45 exemplaren gebouwd.
Iran Air faseert in juni ook deze toestellen uit. Op 11 juni maakt één van de laatste toestellen een sightseeing-vlucht boven Kuala Lumpur.
Nieuwe toestellen
Iran mag sinds begin dit jaar weer handelen met Westerse landen en ook vliegtuigen kopen. Bij Airbus werd al een mega-order voor 118 nieuwe toestellen geplaatst, waaronder twaalf A380’s. Die moeten de 747’s vervangen. Analisten verwachten dat het land de komende jaren duizenden nieuwe toestellen nodig heeft.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.