Lufthansa schroeft de capaciteit voor het zomerseizoen opnieuw omlaag. De maatschappij houdt drie A340’s aan de grond en gaat mogelijk minder short-haul vluchten aanbieden. Tegelijkertijd blijft Eurowings uitbreiden.
Tegenover Bloomberg verklaart CEO Carsten Spohr de plannen. “Er is teveel capaciteit in de markt. Het bijstellen van het aanbod en de vraag helpt ons financieel”, vertelt hij. De ingreep moet ook het tekort van cabinepersoneel tijdelijk oplossen. Om hiermee om te gaan, gaat Lufthansa in de zomer op de 747-400 en A330 al minder cabinepersoneel inzetten.
De A340’s die tijdelijk aan de kant gezet worden, staan in Frankfurt en München. Lufthansa heeft 42 A340’s.De maatschappij wil minder short-haul vluchten uitvoeren door de toestellen te onderhouden in de zomerperiode.
Spohr is tegenover Bloomberg niet duidelijk over hoeveel vluchten er minder bijkomen. Oorspronkelijk zou de carrier 6,6 procent meer vluchten aanbieden, dat werd al snel teruggeschroefd naar zes procent. Hoeveel procent de groei nu wordt, is niet duidelijk.
Meeste groei
Hoewel Lufthansa de capaciteitsgroei beperkt, voegt de maatschappij procentueel nog altijd meer vluchten toe dan Europese concurrenten. Air France vermindert de capaciteit met één procent, KLM voegt ongeveer drie procent toe. IAG, eigenaar van British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus, houdt de groei op iets minder dan vijf procent.