Airbus wil delen van de A400M gaan vervangen nadat er scheurtjes gevonden zijn. Dat zegt het Duitse ministerie van Defensie tegen parlementscommissie in een brief ingezien door Reuters.
7 maanden
Het ministerie zegt dat de aanpassingen tot zeven maanden kunnen gaan duren. De Duitsers eisen van Airbus een uitgebreid plan waarin alle problemen worden aangepast, ook die van de gearbox in de motoren. Eerder bevestigde Airbus de scheurtjes in het middel van het toestel al. De vliegveiligheid is niet in het geding en daarom worden reparaties tijdens regulier onderhoud uitgevoerd, aldus Airbus.
Duitsland is er echter niet gerust op en eist nu het plan en de aanpassingen. Van de 53 bestelde vliegtuigen zijn er al drie geleverd. Deze moeten nu worden aangepast.
Motorproblemen
Bij de recente presentatie van de kwartaalcijfers zei Tom Enders, CEO van de Airbus Group, dat er nieuwe onverwachte problemen waren met de ‘gearbox’ van de turboprop motoren van de A400M. Mogelijke gevolgen hiervan zijn extra kosten en opnieuw vertraging in de levering. De TP400 motoren van de A400M zijn in meerdere opzichten vernieuwend. Volgens de fabrikant, het consortium Europrop, is het de krachtigste ‘single prop’ turboprop motor ter wereld. Per vleugel zijn beide propellors contra-roterend, dit in tegenstelling tot de meeste viermotorige (turbo)prop vliegtuigen. Hierdoor is er minder ‘torque’ (torsiekracht) en ‘prop wash’ (verstoring van de luchtstroom) bij de vleugels. De vier motoren zijn echter niet contra-roterend. Omdat de vier motoren dezelfde draairichting hebben, is de ‘gearbox’ bij twee van de vier motoren zo aangepast dat de propellor de andere kant op draait.