Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Snelle beslissing captain voorkomt easyJet incident
Incidenten

Snelle beslissing captain voorkomt easyJet incident

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt14/05/2016Update:14/05/2016Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Door een probleem in het softwaresysteem van een A319 van easyJet bleek er minder startbaan dan gedacht. Door het snelle besluit van de captain om de start voort te zetten werd voorkomen dat het toestel van de baan schoot.

Met nog 200 meter baan te gaan kwamen de wielen van de A319 op 25 juni 2015 om 18:12 uur los van de baan op Belfast International Airport. Dit blijkt uit het onderzoeksverslag van de Onderzoeksraad Air Accidents Investigation Branch (AAIB). Aan boord waren 156 passagiers en 6 crewleden. Het toestel ging geheel gevuld naar London Luton.

FlySmart software
Uit het onderzoek blijkt dat er een fout zat in de software van de A319. De verwachting was een regenbui tijdens de start. De piloten hadden daarom in de software deze omstandigheden ingevoerd. Het toestel had berekend dat er een full-trust take-off nodig was. Tijdens push-back bleek het toch droog te blijven, deze nieuwe waarden werden ingevoerd in de computer. Door de droge omstandigheden hoefden de motoren niet op volle kracht te werken. Door wat later een fout bleek te zijn heeft de computer een andere baan geselecteerd.

Captain
Het eind van de baan is niet te zien bij het oplijnen door een hobbel. De piloten zagen het eind pas toen het toesten 212 km/u (115 knopen) ging. De geplande take-off snelheid was 130 knopen. De captain (33 jaar) besloot de start niet af te breken, omdat het toestel niet op tijd stil zou staan. Tegelijk dacht hij dat er nog voldoende baan was om op te stijgen met de geplande snelheid. Hij besloot de co-piloot, die het toestel bestuurde, er niet van op de hoogte te brengen omdat hij dan teveel afgeleid zou worden.

De captain zegt tegen de onderzoekers dat hij bedacht dat bij een motorprobleem hij nog steeds maximum thrust kon selecteren en veilig op kon stijgen. Later in de vlucht keek de gezagsvoeder naar de Electronic Flight Bag en zag tot zijn verbazing dat baan 07 (2.700 m) geselecteerd stond, terwijl het vertrek van de kortere (circa 1600 m) baan 25B (baan 25 line-up via intersectie B) was. De volgende ochtend vulde hij een Air Safety Report in waarna zowel easyJet als de AAIB een onderzoek startten.

In een verklaring zegt Airbus inmiddels de software aangepast te hebben.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A319 Belfast Easyjet
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie

OM trekt handen af van zaak-Heli Holland

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?