Stel je voor, je zit in een vliegtuig naast een mannelijke dertiger met een iets getinte huidskleur. Hij is druk aan het schrijven in een schrift dat jij niet kan lezen. Wat doe je? Bang als je bent geworden door alle berichten over mogelijk terrorisme meld je het aan de cabine crew. Better safe than sorry, toch?
De cabin crew overlegt wat met elkaar en kijken zelf ook met een schuin oog in het voorbijgaan naar de druk schrijvende man. “Ja het is wel een raar schrift, ik snap er niks van. Hij schrijft wel heel fanatiek he?” Ze besluiten toch maar de captain te waarschuwen. Better safe than sorry, toch?
De captain hoort het verhaal eens aan tijdens het taxiën. Hij twijfelt nog wat, maar keert toch maar terug naar de gate. Hij is uiteindelijk de eindverantwoordelijke in de soort mini-staat die een vliegtuig is. Better safe…. Die ruim twee uur vertraging nemen we op de koop toe. Toch?
Veel voorkomend
De man uit het voorbeeld was een Italiaanse wiskunde professor. Misschien was hij zo enthousiast aan het schrijven omdat hij eindelijk die doorbraak had. Of hij vindt zijn werk gewoon leuk. Hoe dan ook, met een simpele Google-search was het opgelost. Of nog makkelijker: even een gesprekje met de man aanknopen.
Bijna wekelijks is er wel een dergelijk voorval, voornamelijk uit de VS. Er was een 26-jarige student van de Universiteit van California die uit het vliegtuig werd gezet vanwege praten in Arabisch, of mensen met “een arabisch uiterlijk” die op hun telefoon naar een nieuwsbericht keken, naast elkaar wilden zitten of de cabin crew iets te strak aankeken.
Genoeg
Wat is het nut van alle checks op vliegvelden als een bange medepassagier ervoor kan zorgen dat een vliegtuig uren vertraging oploopt? Advocaten netwerk Muslims Advocates hebben een lijst opgesteld met zaken die media-aandacht kregen. Elf gevallen waren het er afgelopen half jaar, waarvan vijf sinds 1 april. Al deze mensen kwamen zonder problemen door de security, maar kregen problemen aan boord. Volgens de advocaten gebaseerd op ras- en geloofs-profiling van de koude grond.
Muslims Advocates stelt in een brief aan het Department of Transportation de volgende :
- Onderzoek en rapporteer alle gevallen van ras- en geloofs-profiling aan boord
- Eis van een maatschappij waarbij op basis van ras of geloof een persoon van boord is gezet dat de medewerkers een antidiscriminatie training krijgen
- Houd bij en publiceer maandelijkse updates over discriminatieklachten tegen maatschappijen
Veiligheid
Veiligheid voor alles is een veelgehoorde uiting. Zodra het naar voren komt is er veel begrip voor de maatschappij, ook bij de overheid en in de rechtbank. De gezagsvoeder gaat over de veiligheid dus hij of zij heeft het eindoordeel. Maar kan dat wel voldoende eerlijk gebeuren als er geen trainingen zijn geweest om een onbevooroordeeld oordeel te vellen? Better safe than sorry. Maar als er alleen maar nodig is dat iemand een accent, een donkerdere huid of zwart haar heeft om door een passagier of crew als verdacht aangemerkt te worden mogen vliegvelden wel gaan uitbreiden. Want dan staat elk vliegtuig twee uur extra aan de gate.