fbpx
AirlinesFrequente reizigersNieuwsOnderwerpen

Aziatische LCC’s richten nieuw type alliantie op

Acht Aziatische budgetmaatschappijen hebben een alliantie opgericht: Value Alliance.

De deelnemers aan de opgerichte alliantie zijn Cebu Pacific, Jeju Air, Nok Air, NokScoot, Scoot, Tigerair Singapore, Tigerair Australia en Vanilla Air. Samen hebben de maatschappijen 176 vliegtuigen, 160 bestemmingen, 17 hubs en 47 miljoen klanten. De maatschappijen vliegen met name in Noord Azië, Zuidoost-Azië en Australië.

Voordelen
Klanten krijgen de mogelijkheid om bij elke deelnemende maatschappij tickets te boeken voor elke vlucht van de alliantie. Aansluitende vluchten van verschillende maatschappijen kunnen in één boeking worden gekocht. Hiervoor is een nieuw boekingssysteem ontwikkeld. Het systeem neemt alle extra te boeken mogelijkheden van bijvoorbeeld maaltijden en stoelkeuze mee in een boeking, ook als voor die boeking vluchten bij meerdere maatschappijen nodig zijn. Volgens Value Alliance is dit nog niet eerder vertoond. De verwachting is dat IATA binnenkort een volledige certificering afgeeft voor het nieuwe systeem.

Voorzichtige start
Nu werkt het systeem alleen nog voor vluchten van Nok, NokScoot en Scoot. Nok en Scoot werken al langer samen in de long-haul LCC NokScoot. De komende maanden zullen de andere vijf partners aan het systeem worden toegevoegd.

Deelnemers ©Value Alliance
Deelnemers ©Value Alliance

Maatschappijen
Vanilla Air is Japans en volledig eigendom van ANA. De hub is op Tokio Narita, de maatschappij heeft negen A320 toestellen en zes bestemmingen. Tot 2013 was AirAsia ook aandeelhouder.

Cebu Air is een Filipijnse maatschappij met 56 toestellen en 60 bestemmingen. Gemeten naar passagiersaantallen is het de grootste maatschappij van het land. De meeste toestellen zijn van de A320family. Er zijn ook acht ATR72’s en zes A330-300’s

JeJu Air komt uit Zuid-Korea en vliegt met 23 B737-800’s van het Koreaanse eiland Jeju naar het vaste land van Korea. Net als Cebu Air is het geen onderdeel van een grotere maatschappij.

Scoot is de low-cost long haul dochter van Singapore Airlines. Scoot vliegt met dertien toestellen op achttien bestemming. De vloot is in transitie van de B777-200ER naar de -8 en -9 Dreamliner.

Nok Air is de low-cost dochter van Thai Airways. Het vliegt met 29 toestellen (21 B737-800, zes Q400’s en twee ATR’s) op 27 bestemmingen, met name in Thailand.

Nok en Scoot hebben samen NokScoot opgericht. Dit is een Thaise long haul LCC maatschappij. Er zijn drie B777-200ER’s in de vloot.

Tigerair Singapore is onderdeel van Singapore Airlines. Er zijn 23 A320’s en twee A319’s in de vloot waarmee op 38 bestemmingen wordt gevlogen in Zuidoost-Azië.

Tigerair Australia is volledig eigendom van Virgin Australia. Het heeft een vloot van veertien A320’s en vliegt binnen Australië. Enige buitenlandse bestemming is Bali.

Relaties
Moederbedrijven Singapore Airlines, Thai Airways en All Nippon Airlines werken al intensief samen in Star Alliance. Virgin Australia heeft banden met SIA door codeshare overeenkomsten.

Routenetwerk

Routenetwerk ©Value Alliance
Routenetwerk ©Value Alliance

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button