De Amerikaanse luchtmacht heeft in een document aan Boeing kenbaar gemaakt wat de nieuwe Air Force One-toestellen moeten kunnen. De nieuwe, omgebouwde B747-8’s zullen de toekomstige presidenten van de VS over de hele wereld vervoeren.
No Fail missions
In het programma met de naam Presidential Aircraft Recapitalization (PAR) staat omschreven wat de overheid nodig heeft om de toestellen gedurende hun werkzame leven in te zetten. Naast de aankoop van de twee Boeings wil de US Air Force ook het ombouwen, trainingsprogramma’s, software en onderhoud voor de toestellen en de ingewikkelde systemen onderbrengen. Ook moet de cabine lay-out worden ontwikkeld. De 747’s moeten Presidential Ready zijn voor no fail-missies, valt te lezen in het document.
Aantal
Momenteel is er een intentieverklaring voor de koop van twee toestellen. In de nieuwe documenten houdt de luchtmacht de optie open een derde vliegtuig te kopen. Boeing heeft toegezegd alles in eigen beheer te doen en geen onderaannemers in te huren. Uiterlijk 2024 moeten de nieuwe Air Force One’s vliegen.
Eerst zal de bouw van normale 747-8’s worden voltooid, daarna worden de toestellen omgebouwd. Het toestel moet aanvallen af kunnen slaan en er moet vanuit het toestel overal ter wereld via beveiligde verbindingen gecommuniceerd worden.
Het contract vermeldt: “The scope of the effort will include, but is not limited to, preliminary design activities required to begin development of two presidential mission-ready aircraft, based on two government-furnished Boeing 747-8 aircraft procured under a separate contract action on this contract.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

