De dood van een technicus op de luchthaven van Mumbai vorig jaar is mogelijk veroorzaakt doordat de piloten een te strak tijdsschema hadden. De technicus van Air India kwam in december 2015 om het leven toen hij een motor in gezogen werd op het platform.
De man voerde werkzaamheden uit aan een Airbus A319 van Air India toen de piloten de motoren al startte. De man werd de draaiende motor in gezogen en overleed ter plaatse. Volgens het onderzoeksrapport hadden de piloten bij een voorgaande vlucht een uur vertraging opgelopen, schrijft The Hindustan Times. “Het cockpitpersoneel haastte zich naar vlucht AI619”, citeert de krant uit het onderzoeksrapport.
Onmogelijk
Het rooster was zo ingedeeld dat de piloten hun tweede vlucht onmogelijk hadden kunnen halen. De vlucht vanuit Rajkot landde volgens schematijd om 20.10 uur Indiase tijd, terwijl de vlucht van Mumbai naar Hyderabad om 19.30 uur had moeten vertrekken.
Menselijke fout
Een eerste onderzoek concludeerde al dat er sprake was van een menselijke fout bij het ongeval en dat de piloten en het grondpersoneel te gehaast gewerkt hadden. Het eindrapport lijkt dat nu te bevestigen. Eén van de aanbevelingen in het rapport is dat piloten die een aansluitende vlucht moeten vliegen, minstens een half uur rust krijgen. Air India wilde tegen de Hindustan Times niet reageren.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!